Zrušení letu

Zrušila Vám letecká společnost Váš let? Nemohli jste odletět nebo jste díky zrušení letu nestihli návazný spoj? Jaká jsou Vaše práva a v jakých případech je možné získání odškodnění za zrušení letu? Jak tuto oblast definuje EU regulace 261/2004 a jakou výši kompenzace za zrušený let můžete získat?

Pro možnost získání kompenzace za zrušený let, musí být splněny určité podmínky, na základě kterých má smysl u letecké společnosti nárokovat odškodnění za daný let. Vstupní podmínky pro možnost nárokovat odškodnění za zrušení letu jsou:

  • délka zpoždění letu v cílové destinaci
  • zda se jedná o let spadající do regulace EC 261/2004 či jsou zde jiné možnosti a formy získání odškodnění (letecké míle, dárkové poukázky)
  • délka doby před odletem, kdy Vám byla doručena informace o zrušení letu.

Dále jsou zde doplňující podmínky pro získání možného odškodnění za zrušený let:

  • vzdálenost počáteční a cílové destinace pro výpočet výše Vašeho odškodnění
  • zpoždění letu bylo způsobeno okolností, kterou mohla či nemohla letecká společnost ovlivnit.

Kombinací faktorů popsaných výše se následně určí, zda vzniká potenciální nárok na získání finanční kompenzace a její výše.

Zpoždění (v cílové destinaci po případném přebookování a/nebo přesměrovaní)

Vzdálenost Méňe než 2h   Od 2h do 3h   Od 3h do 4h   Více než 4h
nebo let nebyl vůbec
uskutečněn  
Méňe než 1500km 125€ 250€ 250€ 250€
Zrušený
let
Od 1500 km do 3500km 200€ 200€ 400€ 400€
Více než 3500km 300€ 300€ 300€ 600€
Nárok na kompenzaci v závislosti na vzdálenosti a délce zpoždění v cílové destinaci

Definice délky zpoždění letu z důvodu zrušení letu

Délkou zpoždění je myšlen rozdíl času příletu do cílové destinace oproti původně plánovanému času příletu. Pro získání odškodnění je třeba mít zpoždění v cílové destinaci minimálně tři hodiny oproti plánovanému příletu. Za zrušení letu je považovaná situace, kdy Vám letecký dopravce změní let méně jak 14 dní před Vaším plánovaným datem odletu.

Definice, zda let spadá pod EU regulaci EC 261/2004 či nikoliv

Aby bylo možné žádat kompenzaci za zpoždění letu v rámci evropské regulace, musí být let operován alespoň jedním z uvedených způsobů:

  • Let musí být uskutečněn uvnitř Evropské unie nebo členského státu (Norsko, Švýcarsko, Island)
  • Odletová destinace musí být uvnitř Evropské unie nebo členského státu
  • Let je operován leteckou společností, která má sídlo na území Evropské unie či členského státu
Europe flight routes

Definice délky doby před odletem o oznámení o zrušení letu

Aby bylo možné žádat kompenzaci za zrušení letu v rámci evropské regulace, oznámení o zrušení letu přepravcem nesmí být oznámeno cestujícímu:

  • více než dva týdny před původním plánovaným časem odletu, nebo
  • ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů před původním plánovaným časem odletu a zároveň nebyl cestujícím nabídnut náhradní let, který by měl odlet nejpozději dvě hodiny před původním plánovaným časem odletu a zároveň cestující se tak nedostal do cílové destinace nejpozději čtyři hodiny po původním plánovaném čase příletu, nebo
  • ve lhůtě kratší sedmi dnů před původním plánovaným časem odletu a zároveň nebyl cestujícím nabídnut náhradní let, který by měl odlet nejpozději jednu hodinu před původním plánovaným časem odletu a zároveň cestující se tak nedostal do cílové destinace nejpozději dvě hodiny po původním plánovaném čase příletu.

Definice vzdálenosti letu pro určení výše odškodnění za zpožděný let

V případě, že jsou splněny hlavní podmínky ohledně délky zpoždění a příslušnosti letu v rámci regulace EU, pak dalším krokem je určení maximální výše kompenzace za zpoždění letu. Tato výše se určuje na základě vzdálenosti odletové destinace a cílové destinace v rámci jedné rezervace. Pozor do této vzdálenosti se nezapočítává případná vzdálenost mezipřistání, či přestupy v průběhu cesty. Jedná se čistě o nejkratší vzdálenost mezi počátečním odletovým místem a cílovým místem. Vše dle následujícího znázornění:

250 € do 1 500 km

Příklady:
Praha Paříž
Bratislava Londýn
Praha Brusel

400 € od 1 501 km do 3 500 km

Příklady:
Brno Madrid
Praha Moskva
Bratislava Lisabon

600 € nad 3 501 km

Příklady:
Praha New York
Vídeň Tokyo
Praha Dubai

Příklad vzdálenosti bez mezipřistání Praha - Londýn

  • Vzdálenost 1047 KM (příklad č.1)

Příklad vzdálenosti nového alternativního letu
Praha - Vídeň - Londýn

  • Vzdálenost Praha - Vídeň 278KM
  • Vzdálenost Vídeň - Londýn 1279 KM
  • Celkem tedy 1557 KM (příklad č.2)

Výpočet vzdálenosti se stanoví na základě nejkratší vzdálenosti mezi počáteční a cílovou destinací, tedy dle příkladu 1 – 1047 KM

Europe flight routes

Možnost snížení kompenzace leteckou společností na 50%

U kompenzace za zrušení letu je nicméně jedno specifikum, které je třeba mít na paměti. V případě, kdy cestující využije náhradní spoj navrhnutý původním přepravcem do cílové destinace, může následně letecká společnost snížit výši kompenzace o 50 % a to v případech kdy přílet náhradního spoje následně nepřekračuje původní čas příletu o:

  • dvě hodiny u všech letů o délce nejvýše 1 500 km nebo
  • tři hodiny v případě letů v rámci EU delších než 1 500 km a všech ostatních letů v rozmezí 1 500 km až 3 500 km nebo
  • čtyři hodiny v případě všech ostatních letů

Další možnosti získání odškodnění za zpožděné lety, které nespadají
 pod regulaci EU

Získání kompenzace za lety, které nespadají pod regulaci EU nebo je neprovozuje dopravce mající sídlo v rámci EU je možné. Tyto případné náhrady se pak pohybují individuálně a řídí se buď legislativou dané země, nebo obchodními podmínkami daného přepravce. Zároveň i forma a výše případné kompenzace se liší a může se tak jednat o finanční hodnotu nebo o odškodnění ve formě leteckých mil či bonusových nebo dárkových poukázek.

Možnost nevyužití letu v případě významného zpoždění letu

Pokud zpoždění letu díky zrušenému letu je delší než 5 hodin, máte možnost let nevyužít. Znamená to tedy, že pokud se rozhodnete v tomto případě nepokračovat v cestě, máte nárok na vrácení ceny letenky za všechny nevyužité části cesty a zároveň Vás letecká společnost musí dopravit zpět do místa, kde Vaše cesta začala.

Definice mimořádné okolnosti

Aby Vám byla letecká společnost povinna vyplatit finanční náhradu za zpožděný let, nesmí se jednat o mimořádnou okolnost, které nemohla letecká společnost předejít. V případě, že tomu tak je, letecká společnost je v těchto případech zproštěna povinnosti kompenzaci platit. Ve všech ostatních případech máte nárok na získání Vaší finanční kompenzace za zpoždění letu.

Situace spadající do mimořádných okolností:

Špatné počasí
Přirodní
katastrofa
Stávka třetí
strany
Bezpečnostní
situace
Omezení letového
provozu

Shrnutí podmínek pro možnost získání kompenzace za zrušený let

Pro úspěšné získání odškodnění za zrušený let je třeba si pečlivě ověřit důvody, které vedly ke zrušení letu, zároveň si spočítat dobu, jak dlouho dopředu letecká společnost informaci o zrušení letu oznámila. V případě, že letecká společnost nekomunikuje, je třeba využít právní pomoci a leteckou společnost donutit k získání Vaší kompenzace skrze právní kroky. V případě, že s Vámi letecká společnost nekomunikuje, nejste spokojeni s vyjádřením letecké společnosti, nedisponujete jazykovými dovednostmi, či nemáte dosah na právní zastoupení, neváhejte využít našich služeb, kdy za Vás prověříme okolností zrušení letu. Pokud vyhodnotíme, že máte na odškodnění nárok, pak vše zařídíme a Vaši kompenzaci pro Vás získáme za pomoci našeho právního týmu.

Proč žádat o kompenzaci skrze firmu a nedělat si sám?

Svépomocí

úmorné a s malou šancí na úspěch

minimální náklady

bez detailních informací
o letu je nejasná šance
na úspěch

úspěšnost pouze 5-10 %

náročné na čas

bez právní podpory

ClaimCloud

rychle a jednoduše

rychle, jednoduše a bez námahy

úspěšnost 95 %

platíte jen v případě úspěchu

zkušený právní zástupce

veškeré informace o letech

podání žádosti trvá jen pár minut

ověřit let

Pomoc právníka

drahá a s nejasným
výsledkem

bez detailních informací
o letu je nejasná šance
na úspěch

náročné na čas

vysoce nákladné

Naše rada na závěr

Bez ohledu na to, zda budete mít později nárok na finanční kompenzaci od letecké společnosti v závislosti na okolnostech a příčinách zpoždění letu, musí se o Vás letecká společnost v místě zpoždění postarat. Je její povinností Vám zajistit občerstvení, zajistit možnost telefonického hovoru nebo poslání emailu. Toto neplatí jen v případě, když let bude zpožděn do dvou hodin a umožní Vám nastoupit do letadla (v případě vzdálenosti do 1500 km) respektive tří hodin (nad vzdálenost 1500 km). Pokud letecká společnost nedokáže zabránit zpoždění v daném dni, je povinna Vám zajistit navíc ještě ubytování s převozem do hotelu a zpět. V případě, že by se tak nestalo, určitě si schovejte veškeré účty za výdaje, které jste museli díky nečekanému zpoždění vynaložit pro pozdější nárokovaní po dopravci.

Náš tip:

Vytiskněte si naše asistenční kartičky pro nepředvídané okolnosti na letišti a buďte vždy připraveni obhájit svá práva

Assistance card

Co o nás říkají klienti

5,0

Děkujeme týmu ClaimCloud za vyřízení reklamace zpožděného letu. Získali jsme maximální možnou kompenzaci. Zkoušeli jsme také jiné společnosti, které se tímto problémem zabývají, ale byli jsme odmítnuti, že by bylo moc složité kompenzaci získat. Děkujeme týmu ClaimCloud za perfektní přistup a příjemné jednání. Doporučují všem!

Petr Strnisko

Děkuji za kladné vyřízení naší reklamace zpoždění letu, i když to vypadalo beznadějně. Pro Váš tým to beznadějné nebylo.

Romana Šímová

Super rychlá komunikace, vše kvalitně popsáno.. díky Vám máme max. možnou částku za zrušený let, vyřízení bylo ani ne do měsíce.
Proste parada, mohu doporucit kazdemu ... 

Lukáš Vítek

Two months ago I didn't believe airlines would bother with my claim. Nowadays I am receiving 250 EUR on my bank account! Thank you ClaimCloud! Easy, Fast, Successful.

Adam Lebeda

Velice děkujeme této společnosti za perfektní vyřízení reklamace našeho zpožděného letu. Výše částky, která nám byla vyplacena nás mile překvapila. 100% doporučujeme.

Daniela Hagarová

Ještě jednou velmi děkuji za pomoc :-) Reklamace byla úspěšně po 2 měsících vyřízena. Komunikace na skvělé úrovni. Pokud budete chtít reklamovat letenku, určitě doporučuji přes tuto společnost!

Leona Cinerová

Dobrý den, i já se připojuji s pochvalou za úspěšné vyřízení reklamace za zpožděný let a nejen do nového roku přeji hodně úspěchů a pevné nervy u dalších reklamací. Díky.

David Lička

Velké poděkování týmu ClaimCloud za perfektní vyřízení naší reklamace zpožděného letu. Kompenzace v maximální možné výši je na našem účtu. Jupííííí. Díky:)

Pavlína Perháčová 

Kto často cestuje vie, že letecká preprava nemusí byť stále bezproblémová. Ďakujem tímu ClaimCloud za sprostredkovanie kompenzácie k zrušenému letu. Jednoduché vloženie požiadavky, skvelá komunikácia a rýchla odozva. Môžem len odporúčať.

Marián Išky

Děkuji za rychlé a kladné vyřízení reklamace zpožděného letu, kvůli kterému jsme nestihli let navazující. Profesionální přístup a okamžité zaslání kompenzace.

Lenka Hrbáčová

Ďakujeme veľmi pekne za pomoc, bez komplikácii a promptné riešenie. Skvelé služby, zatiaľ spokojnosť. Odporúčam.

Filip Fipo Klimko

Nevěříte? Přesvědčte se sami

Co si pohlídat při nákupu letenek!

Co si pohlídat při nákupu letenek!

Co hlídat při nákupu letenek. Co je codeshare let… Kde číhají úskalí v případě následných nárokování kompenzací za nekorektně proběhlé lety. S čím počítat a nebýt následně nemile… číst dál
Máte dostatečný čas na přestup? Radši se ujistěte…

Máte dostatečný čas na přestup? Radši se ujistěte…

Máte dostatečný čas na přestup mezi lety na letišti? Jaké jsou přestupní lhůty určené pro letiště? Pokud nemáte dostatečný čas na přestup, i pár minut zpoždění letu může nakonec… číst dál
Záludnosti rezervací

Záludnosti rezervací

Co hlídat při nákupu letenek – část druhá… V nedávném článku jsme rozebrali, co je to codeshare let a jak jej na letenkách odhalíme… V tomto článku Vám přiblížíme problematiku… číst dál