Zpožděný let a pravidla v rámci nařízení EU. Seznam vzdáleností nejčastěji využívaných destinací z letiště Praha.

Poradíme Vám, jak se chovat v případě zpožděného letu, jaké jsou podmínky získání kompenzace za zpoždění letu, na co máte nárok na letišti. V případě, že se Vám pak v budoucnu stane, že budete mít zpožděný let, pak již budete přesně vědět, jak se zachovat a nic důležitého Vám tak neuteče…

Zpožděný let a pravidla v rámci nařízení EU.  Seznam vzdáleností nejčastěji využívaných destinací z letiště Praha.

Začneme délkou zpoždění letu, a na co máte nárok přímo na letišti.


V případě, že Váš let bude:
     a) zpožděný o více než 2hod u letů do vzdálenosti 1500 km
     b) nebo zpoždění letu bude delší než 3hod u letů v rámci EU delších než 1500 km
     c) nebo zpoždění letu bude delší než 3hod u všech letů o délce od 1500 km do 3500 km
     d) nebo zpoždění letu bude delší než 4hod u jakýchkoliv letů


pak máte nárok na občerstvení či stravu od letecké společnosti, dva telefonní hovory zdarma, případně by Vám měla letecká společnost umožnit poslání dvou zpráv telexem, faxem nebo elektronickou poštou.
Zároveň v případě, kdy je Váš let odložen z důvodu zpoždění na následující den, máte nárok na ubytování v hotelu a přepravu na hotel a zpět. Navíc v případě, kdy zpožděný let má posunutý čas odletu o 5hod a více, můžete se rozhodnout tento let nevyužít. Následně pak máte nárok na náhradu pořizovací ceny letenky.

Helpkarta zpoždění
Náš tip: vytiskněte si naši kartičku do peněženky před cestou.

Jaké jsou podmínky a jaká je následná výše kompenzace za zpožděný let v rámci nařízení 261/2004?
Aby bylo možné nárokovat získání finanční kompenzace za zpožděný let, musí být splněny následující tři podmínky:

  1. Let musí být uskutečněn uvnitř evropské unie nebo členského státu (Norsko, Švýcarsko, Island), nebo musí let začínat na území evropské unie a členského státu, nebo musí být let operován leteckou společností mající sídlo na území evropské unie a členského státu (o tom, jak poznáte, že je let operován jakou leteckou společností si můžete přečíst v našem dřívějším článku Co si pohlídat při nákupu letenek!).
  2. Délka zpoždění letu musí v cílové destinaci (pozor nikoliv zpoždění letu v odletové destinaci) být větší než 3hod. V tomto směru se pro uznání délky zpoždění bere GATE TIME (tedy čas otevření dveří letadla), nikoliv RUNWAY TIME (čas dotyku letadla s přistávací plochou).
  3. Zpoždění nebylo způsobeno okolností, kterou nemohla letecká společnost ovlivnit – například nepříznivé počasí, uzavření letového prostoru, teroristický útok apod.

V případech, kdy jsou splněny podmínky výše, máte nárok na získání kompenzace za zpožděný let až do výše 600EUR na osobu. Nárok na konkrétní výši kompenzace je určen dle přímé vzdálenosti mezi výchozí a cílovou destinací (pozor, nezapočítává se případná vzdálenost mezipřistání) a to následovně:

     1. 250 EUR u letů o vzdálenosti do 1500 km
     2. 400 EUR u letů o vzdálenosti od 1500 km do 3500 km
     3. 600 EUR u letů o vzdálenosti nad 3500 km

 

Přehled vzdáleností nejčastěji využívaných destinací z letiště Praha:

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004
Výše popsaná pravidla jsou detailně popsána v Nařízení EP a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004. Toto nařízení stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Celé znění si můžete přečíst na našich stránkách zde.

Pokud jste měli let, který byl zpožděn a vy si nejste jisti, kým byl let operován, či máte jiné pochybnosti o možnostech kompenzací, můžete kdykoliv svůj let zdarma a nezávazně ověřit v našem formuláři zde. Náš zkušený tým ClaimCloud Vám v tomto směru rád sdělí, zda je možné získat kompenzace za zpoždění letu, kompenzace za zrušený let či kompenzace za ztracené zavazadlo.

7. 12. 2017 Marek Lorenc
Back to posts overview