Kompenzace zrušení letu při uzemnění letadla

Kdy vzniká nárok na kompenzaci za zrušení letu či zpoždění letu z důvodu uzemnění letadla typu Boeing 737 MAX? Mám nárok na náhradu za zrušení letu?

Kompenzace zrušení letu při uzemnění letadla

Světem letecké dopravy bezesporu nejvíce otřásá aktuální problém s uzemněním letadel boeingu 737 MAX z důvodu nedávných havárií společností Lion Air a Ethiopian Airlines. V důsledku podobnosti havárií a následného vyšetřování byl udělen do odvolání celosvětový zákaz letů těchto letadel. Následky tohoto rozhodnutí na sebe nenechaly dlouho čekat, jelikož po světě bylo v provozu zhruba 300x letadel tohoto typu v okamžiku oznámení uzemnění. Nad územím Evropy je pak podíl těchto letadel zhruba 20%, tedy více než 50 letadel, které provozovaly letecké společnosti Norwegian Air (18), TUI Group (15), Smartwings (7), Iceland Air (5), LOT Airlines (5) a Air Italy (3). K tomuto výčtu je ještě třeba přidat i letecké společnosti, které významně ovlivňují lety v Evropě, tedy například Turkish Airlines (11) či Flydubai (11).

Cestující z České republiky bezesporu nejvíce ovlivňuje omezení letů u letecké společnosti Smartwings (dříve taktéž Travel Service), která provozuje jak vlastní linky, tak pravidelné linky ČSA. V letních měsících je pak hlavním přepravcem pro tuzemské či Slovenské cestovní kanceláře v rámci charterových letů do Řecka, Turecka, Španělska a dalších dovolenkových destinací. Prvním nepříjemným dopadem této společnosti na cestující byl samotný den uzemnění, kdy musela dvě letadla společnosti Smartwings přerušit svou cestu do ČR a přistát na náhradních letištích mimo EU.  Pro cestující těchto letů to znamenalo mnohahodinové zpoždění oproti původním plánům. Nedlouho poté bylo oznámeno leteckou společností zrušení pravidelné linky Praha – Dubaj – Praha. Poslední aktuální informací omezení letů společnosti Smartwings je snížení kapacity letů v letní sezoně o 8 %. Všechna tato omezení již nyní negativně ovlivňují tisíce cestujících.

Vzhledem k blížící se letní sezoně dovolených a dalším problému letadla Boeing, které se nově objevily, se dá očekávat, že zpět do vzduchu se jen tak nedostanou a dopady na cestující tak budou i nadále pokračovat. Jak je to v tomto případě s nároky na kompenzace či náhradami za zpožděné nebo zrušené lety? Vybrali jsme šest hlavních otázek, a zde jsou odpovědi:

1) Je uzemnění letadel typu Boeing 737 MAX mimořádná okolnost nebo není?

Mimořádná okolnost je taková okolnost, kterou nemůže letecká společnost ovlivnit nebo se jí vyhnout. Uzemnění letadel typu Boeing 737 MAX se událo z důvodu chyby v softwaru letadla, což přímo ovlivňuje bezpečnost letu. Jedná se dle definice o výrobní vadu, za kterou letecká společnost nenese vinu, a tudíž jí nemohla nijak ovlivnit nebo se jí vyhnout. V tomto případě se tedy jedná o mimořádnou okolnost.

2) Byl/byla jsem v letadlech, které musely díky zákazu letu do EU přistát na jiných letištích. Z tohoto důvodu vzniklo několikahodinové zpoždění a vznikly mi s tím spojené další náklady. Mám nárok na kompenzaci za zpožděný let či náhradu škod?

V tomto konkrétním případě, nelze po letecké společnosti nárokovat náhrady za zpožděné lety či případné škody. Oznámení o zákazu letu do EU přišlo v okamžiku, kdy byla letadla ve vzduchu. Letecká společnost se nemohla tomuto zákazu nijak vyhnout či mu předejít. Případné náhrady škod lze uplatnit pouze u pojišťovny, pokud uzavřená pojištění toto pokrývají.

3) Díky zákazu létání letadel Boeing 737 MAX mi byl zrušen let. Mám nárok na kompenzaci za zrušení letu?

Pokud byl let zrušen více jak 14 dní před plánovaným odletem, pak nárok na kompenzaci dle Evropské regulace EC261 nevznikl. Toto platí ale pouze v případě, kdy informaci o zrušení v dané lhůtě obdrží konkrétní cestující. Tedy například v případě, že let byl zakoupen skrze přeprodejce nebo cestovní kancelář apod., letecká společnost sice oznámila zrušení více než 14 před odletem tomuto přeprodejci nebo cestovní kanceláři, ale ten již konkrétního cestujícího v dané lhůtě neinformoval, nárok na kompenzaci za zrušený let pak vznikl, neboť konkrétní cestující neobdržel informaci více než 14 dní před plánovaným odletem.

4) Můj let byl zpožděný více jak tři hodiny. Letecká společnost mi napsala, že nárok na kompenzaci nemám, protože se jednalo o důsledek zákazu letu Boeing 737 MAX. Mám nárok na kompenzaci za zpožděný let?

V případě, že se nejedná o přímou souvislost s uzemněním letadel v okamžiku zákazu, nárok na kompenzaci vznikl. Letecké společnosti již měli dostatek času na změny v rámci svých letových řádů. Jakákoliv zpoždění naplánovaných letů se řídí standardními pravidly, a tak se již nelze odvolávat na problémy s letadly Boeing 737 MAX.

5) Cestovní kancelář mi napsala, že ruší můj zájezd, a to méně než 14 dní před plánovaným odletem. Požadoval/požadovala jsem kompenzaci za zrušení letu, ale přišla mi odpověď, že nárok na kompenzaci nemám, protože se jedná o důsledek zákazu letu Boeing 737 MAX. Mám nárok na kompenzaci za zrušený let?

V případě, že oznámení o zrušení letu bylo doručeno méně než 14 dní před plánovaným odletem, nárok na kompenzaci v takovém případě vznikl. Letecké společnosti již měli dostatek času na změny v rámci svých letových řádů. Jakákoliv zrušení naplánovaných letů (včetně charterových) se řídí standardními pravidly, a tak se již nelze odvolávat na problémy s letadly Boeing 737 MAX.

6) Lze se nějak chránit či mít jistotu ohledně nároku na kompenzaci za zrušený let či zpožděný let?

Díky naší službě HLÍDÁNÍ BUDOUCÍHO LETU budete mít vždy jistotu ohledně vzniku nároku. Stačí v našem formuláři zde zaregistrovat Váš plánovaný budoucí let a my jej budeme hlídat zdarma za Vás. Jakmile Váš let proběhne, dáme Vám vědět, zda splňuje nárok na kompenzaci či nikoliv. Následně se sami rozhodnete, zda budete chtít využít naše služby v rámci získání kompenzace či nikoliv.

Zároveň, pokud jste měli v minulosti let, který byl zpožděn, zrušen, nebo jste nestihli návazný let a nejste si jisti, zda Vám vznikl potenciální nárok na kompenzaci, můžete kdykoliv svůj let zdarma a nezávazně ověřit v našem formuláři zde.

7. 4. 2019 ClaimCloud
Back to posts overview