Změny kompenzací po plánovaném převzetí Smartwings leteckou společností Pegasus: Co mohou cestující očekávat

Plánovaný nákup české letecké společnosti Smartwings tureckým dopravcem Pegasus Airlines vyvolává řadu otázek mezi cestujícími, odbornou veřejností i regulačními institucemi. Jedním z nejdiskutovanějších témat je budoucnost kompenzací a zákaznických nároků, které se vztahují k letům provozovaným pod značkou Smartwings. Níže přinášíme detailní rozbor toho, jak může změna vlastníka ovlivnit práva cestujících, proces vyřizování nároků i celkový standard služeb.

Změny kompenzací po plánovaném převzetí Smartwings leteckou společností Pegasus: Co mohou cestující očekávat

 

1. Co převzetí znamená z hlediska legislativy EU?

V okamžiku, kdy Pegasus Airlines převezme Smartwings, bude nová skupina stále podléhat evropské legislativě o ochraně cestujících (EU Regulation 261/2004), pokud bude provozovat lety:

  • z území EU, nebo

  • do EU s dopravcem registrovaným v EU.

Smartwings je evropský dopravce registrovaný v České republice. Pokud by po akvizici došlo ke změně právní struktury a licencí, mohlo by to teoreticky ovlivnit režim odpovědnosti. Přesto však platí, že všechny lety operované z EU musí poskytovat EU kompenzace bez ohledu na národnost dopravce.

 

Závěr: I po převzetí Pegasus Airlines budou cestující na evropských linkách Smartwings nadále chráněni legislativou EU 261/2004.

 

2. Možné změny v přístupu k uznávání kompenzací

2.1 Historická zkušenost Smartwings

 

Smartwings byla dlouhodobě kritizována za:

  • pomalé vyřizování kompenzací,

  • časté zamítání žádostí z důvodu „mimořádných okolností“,

  • obtížnější komunikaci zákaznického servisu.

 

2.2 Přístup Pegasus Airlines

 

 

Pegasus je nízkonákladový dopravce s robustním a standardizovaným systémem vyřizování stížností, který zahrnuje:

 

  • digitalizovaný proces podání žádostí,

  • vyšší míru automatizace,

  • rychlejší interní postupy oproti Smartwings.

 

Přestože Pegasus není znám jako dopravce, který by vyplácel kompenzace nad rámec zákonných povinností, má transparentnější a jednoznačnější proces.

 

2.3 Očekávané změny po akvizici

 

Je pravděpodobné, že:

 

  • proces vyřizování nároků se zrychlí,

  • systém bude více standardizovaný,

  • komunikace může být přesunuta na centrální platformy Pegasus Airlines,

  • cestující se dočkají digitálních nástrojů pro sledování průběhu reklamace.

 

3. Budou se kompenzace lišit podle toho, kdo let operuje?

 

Akvizice může vytvořit situaci, kdy:

 

  • část letů bude operovat Pegasus,

  • jinou část bude operovat Smartwings (jako dceřiná nebo integrovaná společnost).

 

Právo na kompenzaci vzniká podle operujícího dopravce, nikoli podle toho, kdo prodal letenku.

 

Praktický příklad:

 

  • Let zakoupený u Smartwings, ale provozovaný Pegasusem → kompenzaci musí vyplatit Pegasus.

  • Let prodaný Pegasusem, ale provozovaný Smartwings → kompenzaci poskytne Smartwings (nebo její právní nástupce).

 

Z toho vyplývá, že cestující budou muset věnovat pozornost údajům o operating carrier, které jsou uvedeny v letence i v rezervačním systému.

 

 

4. Jak může změna vlastníka ovlivnit spolehlivost letů?

 

 

Smartwings v minulosti čelila:

 

  • problémům s flotilou Boeing 737 MAX,

  • sezónním nedostatkům personálu,

  • vyšší míře zpoždění v letních sezónách.

 

 

Pegasus disponuje:

 

  • větší a mladší flotilou,

  • propracovanějším řízením posádek,

  • efektivním plánováním provozu.

 

 

Pokud dojde ke sjednocení operačních standardů, cestující mohou očekávat:

 

  • nižší pravděpodobnost zpoždění

  • konsolidaci údržby

  • lepší provozní stabilitu

 

 

Tím by přirozeně mělo klesnout i množství situací, kdy vzniká nárok na kompenzaci.

 

 

5. Vymahatelnost nároků a zákaznická komunikace

 

5.1 Jazyk a kontaktní místa

 

 

Po začlenění Smartwings do struktur Pegasus Airlines může dojít ke změnám:

 

  • kontaktních formulářů,

  • zákaznických center,

  • preferovaných jazyků komunikace (angličtina a turečtina).

Čeština pravděpodobně zůstane, ale výrazně větší roli může hrát centralizovaná anglická komunikace.

 

 

5.2 Právní vymahatelnost

 

 

V případě sporů mohou cestující využít:

 

  • evropské ADR mechanismy (alternativní řešení sporů),

  • ČOI (pokud Smartwings zůstane firmou registrovanou v ČR),

  • případně turecké orgány, pokud bude entita reorganizována.

 

Tento krok může proces prodloužit, ale nezbavuje dopravce povinnosti řídit se EU právem na vnitřních evropských linkách.

 

 

6. Přechodné období: největší riziko pro cestující

 

Každé spojení leteckých společností přináší:

 

  • změny rezervačních systémů,

  • úpravy provozních postupů,

  • reorganizaci podpůrných oddělení.

 

 

Během přechodné fáze lze očekávat:

 

  • dlouhé čekací lhůty na zákaznické lince,

  • nejasnosti ohledně odpovědností,

  • potenciálně vyšší míru administrativních chyb.

 

 

Cestující by proto měli:

 

  • pečlivě uchovávat veškeré cestovní dokumenty,

  • pořizovat si záznamy při zpoždění,

  • včas podávat nárok na kompenzaci.

 

Závěr

Akvizice Smartwings ze strany Pegasus Airlines představuje významnou změnu pro český a evropský letecký trh. Přestože legislativní základy kompenzací zůstávají stejné, očekává se, že:

 

  • systém bude modernější,

  • procesy efektivnější,

  • uznávání nároků předvídatelnější,

  • zákaznická podpora profesionálnější.

 

Pro cestující to může znamenat kvalitnější služby a snazší domáhání se práv, zejména po dokončení přechodného období, které bývá v podobných akvizicích nejnáročnější a bude pro cestující rizikové v oblasti časové náročnosti. 

11. 12. 2025 ClaimCloud
Zpět na přehled článků