Pokud Vám nechce prodejce nebo letecká společnost vrátit peníze za zrušený let, zajistíme
Vám vrácení Vašich peněz zpět včetně případných vícenákladů. Zadejte Vaši žádost zde:
Vrácení ceny letenek a získání kompenzace za zrušený let
Zrušila Vám letecká společnost Váš let? Nemohli jste odletět nebo jste díky zrušení letu nestihli návazný spoj? Nechce Vám prodejce či letecká společnost vrátit peníze na které máte ze zákona nárok? Jak tuto oblast definuje EU regulace 261/2004 a jakou výši kompenzace či hodnoty letenek a vícenákladů za zrušený let můžete získat?
Podmínky pro získání peněz za zakoupené letenky u zrušeného letu
V případě, že byl Váš let zrušen, tedy obdrželi jste oznámení leteckou společností či prodejcem letenek o zrušení letu, pak máte nárok na vrácení plné ceny za letenky, které nebyly využity. Nárok vzniká i v případě, kdy byl zrušen pouze let tam, ale zpět ještě nikoliv – platí pro případy, kdy byly lety zakoupeny pod jednou rezervací. Zároveň, v případě kdy Vám vznikly náklady z důvodu zrušeného letu ze strany přepravující letecké společnosti bez ohledu na okolnosti, vždy máte nárok na proplacení nákladů za letenku novou nebo doplacení rozdílu mezi cenou původní letenky a nové. POZOR, neplatí v případě, kdy cestující sám zažádal o storno letenky!
Vrácení ceny letenek či proplacení vícenákladů lze uplatnit jak u prodejce letenek, tak u přepravující letecké společnosti. Vrácení ceny letenek u zrušených letů spadajících pod regulaci EC261 může požadovat cestující ve formě peněz. Letecká společnost může nabídnou jinou formu (voucher), cestující s touto formou ale nemusí souhlasit a letecký dopravce je pak povinen vrátit peníze. U letů nespadajících pod EC261 je forma vrácení hodnoty letenek závislá na obchodních podmínkách přepravce či legislativě dané země, kde má letecký přepravce sídlo.
Pro možnost nárokování vrácení ceny za zrušený let či lety je třeba dodat:
- původní kompletní elektronická rezervace letu či letů
- fakturu za nákup letenek případně potvrzení o převedení peněz z bankovního účtu
- oznámení o zrušení letu přepravcem či prodejcem letenek
Jaká jsou Vaše práva a v jakých případech je možné získání odškodnění za zrušení letu v rámci regulace EC261?
Pro možnost získání kompenzace za zrušený let, musí být splněny určité podmínky, na základě kterých má smysl u letecké společnosti nárokovat odškodnění za daný let. Vstupní podmínky pro možnost nárokovat odškodnění za zrušení letu jsou:
- délka zpoždění letu v cílové destinaci
- zda se jedná o let spadající do regulace EC 261/2004 či jsou zde jiné možnosti a formy získání odškodnění (letecké míle, dárkové poukázky)
- délka doby před odletem, kdy Vám byla doručena informace o zrušení letu.
Dále jsou zde doplňující podmínky pro získání možného odškodnění za zrušený let:
- vzdálenost počáteční a cílové destinace pro výpočet výše Vašeho odškodnění
- zpoždění letu bylo způsobeno okolností, kterou mohla či nemohla letecká společnost ovlivnit.
Kombinací faktorů popsaných výše se následně určí, zda vzniká potenciální nárok na získání finanční kompenzace a její výše.
Zpoždění (v cílové destinaci po případném přebookování a/nebo přesměrovaní)
Vzdálenost | Méňe než 2h | Od 2h do 3h | Od 3h do 4h | Více než 4h nebo let nebyl vůbec uskutečněn |
|
Méňe než 1500km | 125€ | 250€ | 250€ | 250€ | |
Zrušený let |
Od 1500 km do 3500km | 200€ | 200€ | 400€ | 400€ |
Více než 3500km | 300€ | 300€ | 300€ | 600€ | |
Definice délky zpoždění letu z důvodu zrušení letu
Délkou zpoždění je myšlen rozdíl času příletu do cílové destinace oproti původně plánovanému času příletu. Pro získání odškodnění je třeba mít zpoždění v cílové destinaci minimálně tři hodiny oproti plánovanému příletu. Za zrušení letu je považovaná situace, kdy Vám letecký dopravce změní let méně jak 14 dní před Vaším plánovaným datem odletu.
Definice, zda let spadá pod EU regulaci EC 261/2004 či nikoliv
Aby bylo možné žádat kompenzaci za zpoždění letu v rámci evropské regulace, musí být let operován alespoň jedním z uvedených způsobů:
- Let musí být uskutečněn uvnitř Evropské unie nebo členského státu (Norsko, Švýcarsko, Island)
- Odletová destinace musí být uvnitř Evropské unie nebo členského státu
- Let je operován leteckou společností, která má sídlo na území Evropské unie či členského státu

Definice délky doby před odletem o oznámení o zrušení letu
Aby bylo možné žádat kompenzaci za zrušení letu v rámci evropské regulace, oznámení o zrušení letu přepravcem nesmí být oznámeno cestujícímu:
- více než dva týdny před původním plánovaným časem odletu, nebo
- ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů před původním plánovaným časem odletu a zároveň nebyl cestujícím nabídnut náhradní let, který by měl odlet nejpozději dvě hodiny před původním plánovaným časem odletu a zároveň cestující se tak nedostal do cílové destinace nejpozději čtyři hodiny po původním plánovaném čase příletu, nebo
- ve lhůtě kratší sedmi dnů před původním plánovaným časem odletu a zároveň nebyl cestujícím nabídnut náhradní let, který by měl odlet nejpozději jednu hodinu před původním plánovaným časem odletu a zároveň cestující se tak nedostal do cílové destinace nejpozději dvě hodiny po původním plánovaném čase příletu.
Definice vzdálenosti letu pro určení výše odškodnění za zpožděný let
V případě, že jsou splněny hlavní podmínky ohledně délky zpoždění a příslušnosti letu v rámci regulace EU, pak dalším krokem je určení maximální výše kompenzace za zpoždění letu. Tato výše se určuje na základě vzdálenosti odletové destinace a cílové destinace v rámci jedné rezervace. Pozor do této vzdálenosti se nezapočítává případná vzdálenost mezipřistání, či přestupy v průběhu cesty. Jedná se čistě o nejkratší vzdálenost mezi počátečním odletovým místem a cílovým místem. Vše dle následujícího znázornění:
250 € do 1 500 km
Příklady: | ||
Praha | Paříž | |
Bratislava | Londýn | |
Praha | Brusel |
400 € od 1 501 km do 3 500 km
Příklady: | ||
Brno | Madrid | |
Praha | Moskva | |
Bratislava | Lisabon |
600 € nad 3 501 km
Příklady: | ||
Praha | New York | |
Vídeň | Tokyo | |
Praha | Dubai |
Příklad vzdálenosti bez mezipřistání Praha - Londýn
- Vzdálenost 1047 KM (příklad č.1)
Příklad vzdálenosti nového alternativního letu
Praha - Vídeň - Londýn
- Vzdálenost Praha - Vídeň 278KM
- Vzdálenost Vídeň - Londýn 1279 KM
- Celkem tedy 1557 KM (příklad č.2)
Výpočet vzdálenosti se stanoví na základě nejkratší vzdálenosti mezi počáteční a cílovou destinací, tedy dle příkladu 1 – 1047 KM

Možnost snížení kompenzace leteckou společností na 50%
U kompenzace za zrušení letu je nicméně jedno specifikum, které je třeba mít na paměti. V případě, kdy cestující využije náhradní spoj navrhnutý původním přepravcem do cílové destinace, může následně letecká společnost snížit výši kompenzace o 50 % a to v případech kdy přílet náhradního spoje následně nepřekračuje původní čas příletu o:
- dvě hodiny u všech letů o délce nejvýše 1 500 km nebo
- tři hodiny v případě letů v rámci EU delších než 1 500 km a všech ostatních letů v rozmezí 1 500 km až 3 500 km nebo
- čtyři hodiny v případě všech ostatních letů
Další možnosti získání odškodnění za zpožděné lety, které nespadají? pod regulaci EU
Získání kompenzace za lety, které nespadají pod regulaci EU nebo je neprovozuje dopravce mající sídlo v rámci EU je možné. Tyto případné náhrady se pak pohybují individuálně a řídí se buď legislativou dané země, nebo obchodními podmínkami daného přepravce. Zároveň i forma a výše případné kompenzace se liší a může se tak jednat o finanční hodnotu nebo o odškodnění ve formě leteckých mil či bonusových nebo dárkových poukázek.
Možnost nevyužití letu v případě významného zpoždění letu
Pokud zpoždění letu díky zrušenému letu je delší než 5 hodin, máte možnost let nevyužít. Znamená to tedy, že pokud se rozhodnete v tomto případě nepokračovat v cestě, máte nárok na vrácení ceny letenky za všechny nevyužité části cesty a zároveň Vás letecká společnost musí dopravit zpět do místa, kde Vaše cesta začala.
Definice mimořádné okolnosti
Aby Vám byla letecká společnost povinna vyplatit finanční náhradu za zpožděný let, nesmí se jednat o mimořádnou okolnost, které nemohla letecká společnost předejít. V případě, že tomu tak je, letecká společnost je v těchto případech zproštěna povinnosti kompenzaci platit. Ve všech ostatních případech máte nárok na získání Vaší finanční kompenzace za zpoždění letu.
Situace spadající do mimořádných okolností:
katastrofa
strany
situace
provozu
Shrnutí podmínek pro možnost získání kompenzace za zrušený let
Pro úspěšné získání odškodnění za zrušený let je třeba si pečlivě ověřit důvody, které vedly ke zrušení letu, zároveň si spočítat dobu, jak dlouho dopředu letecká společnost informaci o zrušení letu oznámila. V případě, že letecká společnost nekomunikuje, je třeba využít právní pomoci a leteckou společnost donutit k získání Vaší kompenzace skrze právní kroky. V případě, že s Vámi letecká společnost nekomunikuje, nejste spokojeni s vyjádřením letecké společnosti, nedisponujete jazykovými dovednostmi, či nemáte dosah na právní zastoupení, neváhejte využít našich služeb, kdy za Vás prověříme okolností zrušení letu. Pokud vyhodnotíme, že máte na odškodnění nárok, pak vše zařídíme a Vaši kompenzaci pro Vás získáme za pomoci našeho právního týmu.
Proč žádat o kompenzaci skrze firmu a nedělat si sám?
Svépomocí
úmorné a s malou šancí na úspěchminimální náklady
bez detailních informací
o letu je nejasná šance
na úspěch
úspěšnost pouze 5-10 %
náročné na čas
bez právní podpory
ClaimCloud
rychle a jednodušerychle, jednoduše a bez námahy
úspěšnost 95 %
platíte jen v případě úspěchu
zkušený právní zástupce
veškeré informace o letech
podání žádosti trvá jen pár minut
ověřit letPomoc právníka
drahá a s nejasnýmvýsledkem
bez detailních informací
o letu je nejasná šance
na úspěch
náročné na čas
vysoce nákladné
Naše rada na závěr
Bez ohledu na to, zda budete mít později nárok na finanční kompenzaci od letecké společnosti v závislosti na okolnostech a příčinách zpoždění letu, musí se o Vás letecká společnost v místě zpoždění postarat. Je její povinností Vám zajistit občerstvení, zajistit možnost telefonického hovoru nebo poslání emailu. Toto neplatí jen v případě, když let bude zpožděn do dvou hodin a umožní Vám nastoupit do letadla (v případě vzdálenosti do 1500 km) respektive tří hodin (nad vzdálenost 1500 km). Pokud letecká společnost nedokáže zabránit zpoždění v daném dni, je povinna Vám zajistit navíc ještě ubytování s převozem do hotelu a zpět. V případě, že by se tak nestalo, určitě si schovejte veškeré účty za výdaje, které jste museli díky nečekanému zpoždění vynaložit pro pozdější nárokovaní po dopravci.
Náš tip:
Vytiskněte si naše asistenční kartičky pro nepředvídané okolnosti na letišti a buďte vždy připraveni obhájit svá práva



