Zpoždění, ztráta či poškozené zavazadlo

Kromě problematiky odškodnění za nekorektně proběhlý let (zpoždění letu, zrušení letu, snížení přepravní třídy apod.), je zde další neméně důležitá oblast kompenzací, která se týká přepravy zavazadel. Jak postupovat v případě zpoždění zavazadla a jaké má práva cestující v případě poškození či ztráty zavazadla leteckým přepravcem?

Montreálská úmluva

Zásadním rozdílem oproti kompenzacím za zpožděné či zrušené lety u zavazadel je fakt, že kompenzace za zpoždění, poškození či ztrátu zavazadel upravuje Montrealská úmluva, na rozdíl od nekorektně proběhlých letů, které upravuje buď evropská regulace (261/2004), nebo obchodní podmínky leteckých společností. Toto má svá specifika a v rámci získání kompenzací jsou zde zásadní rozdíly.

Specifika Montreálské úmluvy

Výhodou Montrealské úmluvy je její platnost. Na rozdíl od EU regulace, nemá územní omezení, tedy případné náhrady v rámci zavazadel, je možné získat z jakéhokoliv letu na světě. Na druhou stranu, případné získání náhrad za zpožděná, poškozená či ztracená zavazadla se řídí přísnými časovými limity a vše musí být doloženo účty. Oproti kompenzacím za zpožděné lety (maximální výše 600EUR), je u zavazadel maximální výše náhrady až 1220 EUR.

Poškozené zavazadlo

V případě, že Vám letecký přepravce poškodí Vaše zavazadlo, máte nárok na bezplatnou opravu, proplacení nákladů za opravu (pokud jste si nechali opravit na své náklady) nebo máte nárok na nové zavazadlo ve stejné cenové kategorii jako Vaše poškozené či zničené zavazadlo. Abyste mohli uplatnit Váš nárok, je třeba udělat následující kroky:

  • Nahlásit přepravci poškození zavazadla přímo na letišti u zástupce letecké společnosti, nebo na přepážce CLAIM BAGGAGE, BAGGAGE HANDLING DESK, BAGGAGE SERVICE
  • Sepsat protokol o poškození DAMAGE PROPERTY REPORT
  • Pro sepsání protokolu budete potřebovat zavazadlový lístek, letenku nebo palubní vstupenku

Zástupce společnosti či přepážky by Vám měl dát informace o tom, jaký bude další postup. Pokud poškození zjistíte až po opuštění letiště, většina leteckých společností umožňuje nahlášení s fotodokumentací do sedmi dní od data letu, kdy se událost měla přihodit. POZOR! Každá společnost v tomto ale přistupuje dle svých všeobecných podmínek a lhůty i možnosti se mohou v tomto směru lišit. Proto doporučujeme nahlášení poškození přímo na letišti.

Náš tip:

Při sepisování reportu na letišti či pokud zavazadlo odevzdáváte k opravě, před předáním si pečlivě vyfotografujte místa poškození a celkový vzhled zavazadla.

Zpožděné doručení zavazadla či ztráta zavazadla

V případě, že po příletu postrádáte své zavazadlo, v první fázi se jedná o zpožděné zavazadlo. Tento stav může trvat až 21 dní od data letu. V případě, že Vám letecká společnost vaše zavazadlo do 21 dní nedoručí, pak se změní status ze zpožděného na ztracené. V průběhu této doby se nedá nic dělat, pouze spoléhat na to, že Vám letecká společnost Vaše zavazadlo nalezne a dopraví. Pro to, aby se tak stalo v co nejkratším čase, je třeba udělat následující:

  • Nahlásit přepravci nedoručení zavazadla přímo na letišti u zástupce letecké společnosti, nebo na přepážce CLAIM BAGGAGE, BAGGAGE HANDLING DESK, BAGGAGE SERVICE
  • Sepsat protokol o nedoručení PROPERTY IRREGULATIRY REPORT (PIR) a do protokolu uvést místa, kde se budete v nejbližších dvaceti jedna dnech nacházet, nebo místo, kam má letecká společnost Vaše zavazadlo doručit.
  • Pro sepsání protokolu budete potřebovat zavazadlový lístek, letenku nebo palubní vstupenku
Card PIR report

PIR report

Možnosti náhrad u zpožděného zavazadla

Po dobu, kdy jste bez svého zavazadla a bez přístupu ke svým věcem, máte možnost si zakoupit na své náklady nezbytně nutné věci pro přečkání doby, než Vám letecká společnost vaše zavazadlo doručí. Nezbytně nutnými věcmi se rozumí cokoliv, co je:

  • obhajitelné a racionální z pohledu ceny
  • spojené s účelem cesty. Jsou to tedy například hygienické potřeby, základní ošacení, léky, pleny pro děti, plavky u pobytu s CK u moře apod.

Pro pozdější nárokování Vašich peněz zpět si uschovejte veškeré účty a palubní vstupenku.

POZOR! Toto platí výhradně pro destinaci mimo území, kde máte hlášen trvalý pobyt. V domovské destinaci je počítáno s tím, že máte možnost se dostat ke svým věcem v rámci bydliště. Případné získání náhrad za účtenky v rámci domovské destinace pak je velmi obtížné.

Po návratu Vašeho zavazadla zpět však můžete získat až 1220 EUR zpět za náklady, které jste museli vynaložit v době, kdy jste neměli k dispozici své zavazadlo. O tento nárok musíte zažádat nejdéle do 21 dní od doručení zavazadla. Pokud byste tuto lhůtu nestihli, nebude Váš nárok uznán.

Toto je jeden ze zásadních rozdílů u nárokování kompenzací zavazadel oproti nárokování kompenzací za nekorektně proběhlé lety. V kontextu zavazadel, se jedná výhradně o náhradu způsobené škody či náhrad nezbytně nutných nákladů, které jste museli vynaložit na přečkání doby bez svých zavazadel. Není zde žádná náhrada, která by byla pevně stanovena na základě vzdálenosti či délky zpoždění, jako je tomu v případě, kdy je zpožděný let nebo zrušený let. V praxi to znamená, že pokud Vám doručí zavazadlo například o den později domů, nevznikl Vám žádný nárok na kompenzaci za opožděné dodání.

Možnosti náhrad u ztraceného zavazadla

V případě, že Vám přepravce nedoručí Vaše zavazadlo do 21 dní od letu, máte nárok na získání náhrady za Vaše ztracené věci. Výši náhrady opět upravuje Montrealská úmluva, která stanoví maximální výši náhrady na přibližně 1.000,— SDR (Special Drawing Rights - jednotná měnová a účetní jednotka užívaná v rámci Mezinárodního měnového fondu), tedy zhruba částka 1220 EUR. V tomto směru se tedy jedná o maximální výši, kterou může cestující obdržet v případě ztráty zavazadla.

Největší problémy v rámci získání náhrady za ztracené zavazadlo a jeho obsah mají cestující v okamžiku, kdy musí prokázat hodnotu samotných ztracených zavazadel a jejich obsahu. Cestující předpokládají, že jejich zavazadlo dorazí do cílové destinace včas a bez potíží. Málokdo uchová účtenky za zavazadlo či jeho obsah. Proto velmi doporučujeme před odletem při balení věcí věnovat pár vteřin vyfocení obsahu zavazadla a uschovat fotografie do doby, kdy Vám bude zavazadlo v pořádku vráceno. Pokud tak neučiníte a jste již na letišti v okamžiku, kdy je zavazadlo ztracené, vepište alespoň do zmiňovaného PIR protokolu obsah věcí, které jste v daném zavazadle převáželi. Pro pozdější získání kompenzace za ztracené zavazadlo se dá alespoň toto použít a šance na získání maximální náhrady bude větší než v případě, kdy nebudete mít vůbec nic.

Shrnutí podmínek pro možnost získání kompenzace za zavazadla a proč si vybrat naše služby

Včasné nahlášení letecké společnosti

  • Okamžitě na letišti na přepážce Baggage Claim
  • Do 7 dní od letu přímo u letecké společnosti (pozor ne každá letecká společnost toto umožňuje)

Uschování všech účtenek

  • Nákupy z důvodu zpoždění zavazadla musí být z doby, kdy nebylo zavazadlo k dispozici
  • Náklady budou uznány jen v případě destinace mimo trvalé bydliště

Podání nároku na odškodnění letecké společnosti v případě:

  • Zpoždění zavazadla do 21 dni od dodání zavazadla
  • Ztraceného zavazadla je nárok podán do 2 let od data dodání zavazadla

Pro získání odškodnění bude třeba dodat PIR protokol, účty a palubní vstupenka

95% úspěšnost

Platíte jen v případě úspěchu

Žádné skryté nebo dodatečné poplatky

Plnohodnotná právní podpora včetně případného soudního jednání

Tisíce úspěšné kompenzovaných zákazníků

Pouze kladné reference našich klientů

Jistá a důvěryhodná společnost s jasným vlastnictvím a zázemím v ČR

Jsme členem:

  • Asociace Českých Cestovních Kanceláří
  • Asociácie Slovenských Cestovných Kancelárií

Náš tip:

Vytiskněte si naše asistenční kartičky pro nepředvídané okolnosti na letišti a buďte vždy připraveni obhájit svá práva

Assistance card

Co o nás říkají klienti

5,0

Děkujeme týmu ClaimCloud za vyřízení reklamace zpožděného letu. Získali jsme maximální možnou kompenzaci. Zkoušeli jsme také jiné společnosti, které se tímto problémem zabývají, ale byli jsme odmítnuti, že by bylo moc složité kompenzaci získat. Děkujeme týmu ClaimCloud za perfektní přistup a příjemné jednání. Doporučují všem!

Petr Strnisko

Děkuji za kladné vyřízení naší reklamace zpoždění letu, i když to vypadalo beznadějně. Pro Váš tým to beznadějné nebylo.

Romana Šímová

Super rychlá komunikace, vše kvalitně popsáno.. díky Vám máme max. možnou částku za zrušený let, vyřízení bylo ani ne do měsíce.
Proste parada, mohu doporucit kazdemu ... 

Lukáš Vítek

Two months ago I didn't believe airlines would bother with my claim. Nowadays I am receiving 250 EUR on my bank account! Thank you ClaimCloud! Easy, Fast, Successful.

Adam Lebeda

Velice děkujeme této společnosti za perfektní vyřízení reklamace našeho zpožděného letu. Výše částky, která nám byla vyplacena nás mile překvapila. 100% doporučujeme.

Daniela Hagarová

Ještě jednou velmi děkuji za pomoc :-) Reklamace byla úspěšně po 2 měsících vyřízena. Komunikace na skvělé úrovni. Pokud budete chtít reklamovat letenku, určitě doporučuji přes tuto společnost!

Leona Cinerová

Dobrý den, i já se připojuji s pochvalou za úspěšné vyřízení reklamace za zpožděný let a nejen do nového roku přeji hodně úspěchů a pevné nervy u dalších reklamací. Díky.

David Lička

Velké poděkování týmu ClaimCloud za perfektní vyřízení naší reklamace zpožděného letu. Kompenzace v maximální možné výši je na našem účtu. Jupííííí. Díky:)

Pavlína Perháčová 

Kto často cestuje vie, že letecká preprava nemusí byť stále bezproblémová. Ďakujem tímu ClaimCloud za sprostredkovanie kompenzácie k zrušenému letu. Jednoduché vloženie požiadavky, skvelá komunikácia a rýchla odozva. Môžem len odporúčať.

Marián Išky

Děkuji za rychlé a kladné vyřízení reklamace zpožděného letu, kvůli kterému jsme nestihli let navazující. Profesionální přístup a okamžité zaslání kompenzace.

Lenka Hrbáčová

Ďakujeme veľmi pekne za pomoc, bez komplikácii a promptné riešenie. Skvelé služby, zatiaľ spokojnosť. Odporúčam.

Filip Fipo Klimko

Nevěříte? Přesvědčte se sami

Ztracené zavazadlo, část třetí. Lhůty a přehled nezbytných kroků k tomu, aby Vám neutekla Vaše kompenzace za ztracené zavazadlo.

Ztracené zavazadlo, část třetí. Lhůty a přehled nezbytných kroků k tomu, aby Vám neutekla Vaše kompenzace za ztracené zavazadlo.

Co si počít v okamžiku, kdy Vám letecká společnost ztratila Vaše zavazadla? Na co máte nárok ihned a na co později? Co pro získání pozdější kompenzace musíte učinit ihned na… číst dál
Zpožděné, poškozené či ztracené zavazadlo. Návod, co dělat na letišti a na co máte nárok. Část druhá, zpožděné zavazadlo.

Zpožděné, poškozené či ztracené zavazadlo. Návod, co dělat na letišti a na co máte nárok. Část druhá, zpožděné zavazadlo.

Co si počít v okamžiku, kdy Vám letecká společnost nedoručila zavazadla? Na co máte nárok ihned a na co později? Co pro získání pozdější kompenzace musíte učinit na letišti? O… číst dál
Poškozené. ztracené či zpožděné zavazadlo. Návod, co dělat na letišti a na co máte nárok. Část první, poškozené zavazadlo.

Poškozené. ztracené či zpožděné zavazadlo. Návod, co dělat na letišti a na co máte nárok. Část první, poškozené zavazadlo.

Co si počít v okamžiku, kdy Vám letecká společnost nedoručila zavazadla? Na co máte nárok ihned a na co později? Co pro získání pozdější kompenzace za poškozené či zpožděné… číst dál