Zpožděné zavazadlo Smartwings

Jste na letišti a Vaše zavazadlo nedorazilo? Co musíte udělat a na co máte nárok? Braňte svá práva! Maximální výše možné náhrady je až 1 220 EUR.

Zpožděné zavazadlo Smartwings

V prvním kroku si řekneme, co přesně znamená zpožděné zavazadlo a následně jaké jsou možnosti získání kompenzace za zpožděné zavazadlo od přepravce. To, že Vám zavazadlo chybí, zjistíte ihned na letišti ve Vaší cílové destinaci, kam Vám společně s Vámi měla letecká společnost Vaše zavazadlo či zavazadla doručit. Přestože v tento okamžik nevíte, zda je zavazadlo „pouze“ zpožděné nebo navždy ztracené, v daný okamžik se z pohledu letecké společnosti jedná o status zpožděného zavazadla. Tento stav trvá dvacet jedna dní od data letu, kdy nebylo zavazadlo doručeno. Tuto dobu má letecká společnost na to, aby Vám zavazadlo doručila. Pokud tak neučiní, po dvaceti jedna dnech se jedná o ztracené zavazadlo.

Vraťme se ale nyní do okamžiku, kdy jste na letišti a zjistili jste, že Vaše zavazadlo nedorazilo. Co je nyní třeba na Vaší straně udělat? Překonejte první pocity rozladění a bezmoci, a stejně jako v případě poškozeného zavazadla, v první řadě nalezněte buď zástupce společnosti, nebo najděte přepážku letiště CLAIM BAGGAGE, BAGGAGE HANDLING DESK, BAGGAGE SERVICE apod. (zpravidla bývá u přepravních pásů, kde si zavazadlo vyzvedáváte) a sepište protokol o nedodání zavazadla (PIR –Property Irregularity Report - jeden ze vzorů viz obrázek níže). Do protokolu je důležité uvést místa, kde se budete v nejbližších dvaceti jedna dnech nacházet, nebo místo, kam má letecká společnost Vaše zavazadlo doručit. V případě domovského státu zadejte místo bydliště, v případě destinace, kdy jste mimo svůj domov, se nebojte napsat klidně více míst, a to včetně datumů dle toho, kde se plánujete nacházet (samozřejmě s telefonickým kontaktem na Vás). Nic dalšího na letišti řešit nemusíte. Nyní je nutné vyčkat zmiňovaných dvacet jedna dní na to, zda Vám přepravce Vaše zavazadlo či zavazadla doručí. V souvislosti s tím budete následně řešit buď získání náhrady za zpožděná zavazadla a vícenáklady s tím spojené, nebo získání náhrad za ztracené zavazadlo (včetně obsahu) a to společně s vícenáklady za dobu, kdy jste byli bez svých věcí.

PIR_template

První důležitý krok (ohlášení na letišti) máte nyní za sebou. Co ale dělat dál? Na co máte nárok v domácí destinaci a na co máte nárok mimo svou zemi? Jaká je následně možnost získání kompenzace za zpožděné zavazadlo? Pojďme se na odpovědi společně podívat.

V případě, že je zpožděné zavazadlo (tedy přepokládejme nyní, že Vám Vaše zavazadlo přepravce navrátí do dvaceti jedna dní) jsou jiná pravidla než v případě zpoždění letů. Zpoždění letů a jejich následné kompenzace totiž upravuje Evropská legislativa, na rozdíl od zpožděných, poškozených či ztracených zavazadel, které upravuje Montrealská úmluva. V kontextu zavazadel, se jedná výhradně o náhradu způsobené škody či náhrad nezbytně nutných nákladů, které jste museli vynaložit na přečkání doby bez svých zavazadel. Není zde žádná náhrada, která by byla pevně stanovena na základě vzdálenosti či délky zpoždění, jako je tomu v případě, kdy je zpožděný let nebo zrušený let. To je zásadní rozdíl v následném pohledu na získání případných kompenzací či náhrad.

Náš tip – Pokud uvažujete o nákupu zavazadla, využijte exkluzivní slevu 15 % u našeho partnera www.cestovnizavazadla.cz . Pro získání slevy stačí při nákupu do pole slevový kód zadat: CLAIMCLOUD1

 

Co to tedy znamená v praxi. Pokud jste v destinaci mimo svůj domov, jste tam bezesporu za nějakým určitým účelem. Je tedy logické, že pro tento účel potřebujete nějaké minimální věci. Tedy například, letíte na týden na dovolenou k moři. Potřebujete určitě základní ošacení, hygienické potřeby či plavky. Jiným příkladem může být pracovní služební cesta a následné obchodní jednání. Na toto sice nepotřebujete plavky, ale na druhou stranu oblek či šaty pro prokazatelnou obchodní schůzku potřebujete bez debat. Kromě výše popsaných situací pak mohou vzniknout další stovky variant nezbytně nutných věcí, jako jsou například potřebné pravidelné léky nebo třeba pleny pro děti.

Help_karta_zavazadla

Obecně platné pravidlo tedy je, cokoliv, co je prokazatelně nutné pro účel cesty a je obhajitelné v kontextu „racionální“ hodnoty při nákupu (nákup standardního deodorantu bude obhajitelnější než nákup litru voňavky od Christiana Diora), si můžete v době, kdy Vám nebylo zavazadlo doručeno, nakoupit a následně zpětně nárokovat. Je ale bezpodmínečně nutné, abyste si ad1 uschovali veškeré účty a ad2 tyto účty byly nakoupeny v době, kdy Vám zavazadlo ještě nebylo vráceno. Maximální výše možné náhrady je pak určeno úmluvou na 1220 EUR za zavazadlo. Posledním důležitým faktem je, že výše popsané se vztahuje výhradně na destinaci mimo domovskou destinaci. V domovské destinaci je počítáno s tím, že máte možnost se dostat ke svým věcem v rámci bydliště. Případné získání náhrad za účtenky v rámci domovské destinace pak bude velmi obtížné. V následujícím článku, který pro Vás chystáme, uzavřeme kapitolu zpožděných, poškozených či ztracených zavazadel návodem, co dělat v případě, kdy Vám přepravce zavazadlo nenavrátí do dvaceti jedna dní a zavazadlo se tak stane ztraceným.

Máte nebo měli jste problém, se zpožděným zavazadlem? Nechce nebo nemůžete řešit problém se ztrátou, zpožděním nebo zničením zavazadla přímo na letišti kvůli tomu, že pospícháte nebo máte jazykovou bariéru v cizí zemi. Neváhejte se na nás kdykoliv obrátit. Zaregistrujte svůj let, kde se stal problém se zavazadlem v našem jednoduchém formuláři zde a my v ClaimCloud Vám rádi pomůžeme a rádi za Vás tuto nepříjemnou situaci vyřešíme. Stejně tak Vám rádi pomůžeme v jakýchkoliv dalších případech, kdy Vám dokážeme získat kompenzace za zpoždění letu nebo za zrušený let.

3. 12. 2017 Marek Lorenc
Späť na prehľad článkov