Změna času letu – Nárok na kompenzaci

Zdarma hlídáme plánovaný let a automaticky Vám dáme informaci, zda máte nárok na kompenzaci změny času odletu či zpoždění. Zaregistrujte si Váš let.

Změna času letu – Nárok na kompenzaci

Dovolenková sezóna již skutečně klepe na dveře. Za zhruba týden se naplno spustí kolotoč charterových letů s rodinami, které po ukončení školního roku chtějí trávit týden či více někde u moře a užívat si tak zaslouženého volna. Nejoblíbenější destinace posledních sezón v rámci letecké dopravy jsou Egypt, Tunis, Řecko či Turecko.

Období léta bývá obecně největší zatěžkávací zkouškou pro letecké společnosti, kdy je veškerá kapacita letadel napjatá na maximální únosnou mez z důvodu, aby se zvládlo letecky přepravit co nejvíce cestujících. V tomto směru mnohdy i banální situace a zpoždění jednoho letadla způsobuje lavinový efekt a řetězení zpoždění dalších letů. V horším případě, kdy dojde k závadě na jednom, čí více letadlech, není nic neobvyklého, že jsou zpožděny lety v řádech i desítek hodin a letecký přepravce hledá volnou kapacitu letadel, kde se jen dá.

Již tak krizový a napjatý stav bude toto léto dramaticky zhoršovat zásadní nedostatek letadel Boeing 737-MAX, které byly uzemněny v jarních měsících (psali jsme zde: https://claimcloud.cz/cs/blog/sest-zakladnich-otazek-a-odpovedi-k-uzemneni-boeingu-737-max-a-moznostem-kompenzaci). Zároveň vývoj okolo znovuuvedení do provozu těchto letadel není příliš pozitivní a zatím se nejpravděpodobněji jeví nasazení nejdříve v září, což bohužel letní sezoně nijak nepomůže.

Vzhledem k tomu, že v Evropě chybí více než 50 letadel, které provozovaly letecké společnosti Norwegian Air (18), TUI Group (15), Smartwings (7), Iceland Air (5), LOT Airlines (5) a Air Italy (3) (k tomuto výčtu je ještě třeba přidat i letecké společnosti, které významně ovlivňují lety v Evropě, tedy například Turkish Airlines (11) či Flydubai (11)), bude situace zřejmě dosti dramatická. Pro Českou a Slovenskou Republiku je nejzásadnější dopad na leteckou společnost SmartWings (dříve Travel Service) a ČSA, které chybí jak aktuálně uzemněných 7 letadel, tak chybí i nové stroje, které měly dorazit a posílit celkový počet letadel v rámci daných společností.

Přestože bezesporu nelze upřít snahu SmartWings a ČSA situaci řešit zapůjčováním jiných letadel, aby byly dopady co nejmenší, vzhledem k počtu chybějících letadel, počet plánovaných linek prostě udržet nelze. Již nyní tedy probíhá velké množství posouvání času odletů či příletů, změny odletových či příletových destinací, nebo dochází k rušení letů. Co se bude dít v letních měsících, pokud dojde k technické závadě či jinému problému s letadly se dá jen těžko odhadnout.

Je tedy dobré se na případný problémový stav připravit a vědět, co dělat v situaci, kdy se nechtěné změny dotknou i Vašeho plánovaného letu či letů. Doporučujeme aktivně se informovat u poskytovatele zájezdu, zda Vaše plánované časy odletů a příletů stále platí, abyste případnou změnu nezjistili až na letišti. U naší společnosti pak doporučujeme využít službu HLÍDÁNÍ BUDOUCÍHO LETU (můžete zadat zde), kdy Vám budeme automaticky hlídat Váš plánovaný let a po jeho uskutečnění Vám dáme informaci, zda máte nárok na kompenzaci či nikoliv. Tato služba je navíc zcela zdarma.

Pro pozdější nárokování kompenzace za zrušený nebo zpožděný let pak mějte na paměti, kdy nárok na odškodnění vzniká a kdy nikoliv. Zde je stručné shrnutí podmínek pro uznání nároku za zpožděný let:

  1. Let musí splňovat zpoždění v délce přesahující 3 hodiny od původně plánovaného času příletu v cílovém letišti. Toto pravidlo se vykládá restriktivně, tedy za zpoždění letu 2H59M nárok na kompenzaci nevzniká, za zpoždění 3H00M ano.
  2. Letecká společnost musí nést vinu na tomto zpoždění. Tedy pokud bylo zpoždění letu způsobeno mimořádnou okolností (počasí, bezpečnostní incident, uzavření letiště, apod.), nárok na odškodnění za zpožděný let nevznikl. Pokud nese letecká společnost odpovědnost za zpožděný let (technická závada, nedoražení posádky, stávka zaměstnanců letecké společnosti apod.), nárok na kompenzaci za zpoždění letu vznikl.

Zde je stručné shrnutí podmínek pro uznání nároku za zrušený let:

  1. Zrušení letu musí být oznámeno méně než čtrnáct dní před odletem (leteckou společností, prodejcem apod.). V případě, kdy obdržíte oznámení o zrušení letu více jak čtrnáct dní před odletem, nárok na kompenzaci nevzniká. Jakmile tato lhůta dodržená není, pak nárok na kompenzaci vznikl.
  2. Letecká společnost musí nést vinu za zrušení letu. Tedy pokud bylo zrušení letu způsobeno mimořádnou okolností (počasí, bezpečnostní incident, uzavření letiště, apod.), nárok na odškodnění za zrušený let nevznikl. Pokud nese letecká společnost odpovědnost za zrušení letu (technická závada, nedoražení posádky, stávka zaměstnanců letecké společnosti, nedostatek letadel apod.), nárok na kompenzaci za zrušení letu vznikl.

Pro přehlednost zde ještě doplňujeme, co spadá pod definici zrušený let:

  • Let je zrušen bez náhrady – je zasláno oznámení o zrušení letu leteckou společností či prodejcem
  • Let je zrušen a dodán náhradní let s pozdějším datem či časem a jiným číslem letu – jakmile se liší původní číslo letu a nové číslo letu, jedná se o zrušení původního letu
  • Let je zrušen a dodán náhradní let s dřívějším datem či časem a jiným číslem letu – jakmile se liší původní číslo letu a nové číslo letu, jedná se o zrušení původního letu

Veškerá pravidla a podmínky výše popsané se týkají jak pravidelných, tak charterových letů. Nelze zamítnout požadavek na kompenzaci za zpoždění nebo zrušení letu s tím, že se jedná o charterový let a tím na tento let pravidla neplatí.

V případě, kdy Vás v minulosti postihlo zpoždění letu, zrušení letu nebo nestihnutí návazného letu a rádi byste, abychom Vám získali kompenzaci nebo náhradu nákladů za nekorektně proběhlé lety až do výše 600 EUR na osobu, zadejte Váš problémový let do našeho formuláře zde a my se rádi Vašeho případu ujmeme. 

22. 6. 2019 ClaimCloud
Späť na prehľad článkov