Nejčastější problémy při nákupu letenek přes přeprodejce

Jaká jsou rizika a co vše platíte za svou pohodlnost v rámci nákupu letenek u přeprodejců, proč doporučujeme nakupovat letenky přímo u leteckých společností. To vše se dozvíte v tomto článku.

Nejčastější problémy při nákupu letenek přes přeprodejce

Je to hezké, je to barevné, je to na jednom místě a je to ve vyhledávači vždy mezi prvními odkazy. Takto ve stručnosti můžeme popsat agregátory a přeprodejce letenek. Známe je všichni – Kiwi, GoToGate, MyTrip, Student Agency, Letuška a mnoho dalších. Je na nich něco špatného? Vlastně ani ne. Dokáží Vám jednoduše a na pár kliků najít nejlepší spojení, přibalit Vám ideální doplňkové služby – například v podobě notifikačních sms, pojištění, parkování či ubytování.  Jako třešničku na dortu pak dodat pocit, že vše je krásné, jednoduché a zalité sluncem a nemusíte se ničeho obávat. A ono to tak i většinou je, tedy do okamžiku, kdy se něco pokazí…

To hezké funguje většinou pouze do té doby, dokud z Vás má přeprodejce profit. Jakmile zaplatíte, tak tím okamžikem veškeré případné odpovědnosti přechází na leteckou společnost. Přeprodejce si zkasíruje svou marži/odměnu na prodaných službách a dále, kromě nezbytně nutných úkonů pro zachování zdání zákaznické zkušenosti, nebo úkonů, které jsou opět zpoplatněné (změna rezervace, vrácení ceny letenky, apod…), se už o nic nestará. Většinou si pak cestující musí řešit vše sami…

Jaké jsou nejčastější problémy, které způsobuje nákup letenek přes přeprodejce:

  • Zakoupené letenky na více cest nebývají pod jedním rezervačním číslem letecké společnosti (rezervační číslo přeprodejce nemá nic společného s rezervačním číslem letecké společnosti)
    Dopad na cestujícího: v případě zpoždění/zrušení předchozího letu, musí cestující na své náklady zakoupit nový návazný let, aby se dostal do cíle své cesty. Následně nemá nárok na proplacení nových letenek, ani nárok na kompenzaci za zmeškání návazného letu, protože fakticky zákazník zakoupil lety jako samostatné!!!
  • Refundace/vrácení ceny letenek přeprodejci v drtivé většině nutí cestujícím vouchery namísto vrácení peněz.
    Dopad na cestujícího: v případě, že cestující nechce voucher, je odkázán na leteckou společnost, která jej ale opět odkáže zpět na přeprodejce, jelikož proces vrácení peněz probíhá dle místa zaplacení letenek. Pak je to již jen bludný kruh, kdy přeprodejce hraje s cestujícím ping a pong
  • Při případném zrušení letu, letecká společnost dává informaci přeprodejci, protože nemá na cestujícího kontaktní údaje. Informaci o zrušení letu tak cestující obdrží až se zpožděním od přeprodejce.
    Dopad na cestujícího: V lepším případě obdrží informaci o zrušení letu cestující s X hodinovým či X denním zpožděním, v horším případě ji zjistí až na letišti. Při případném nárokování kompenzace za zrušení letu méně než 14 dní před datem odletu se pak letecká společnost brání cokoliv kompenzovat, jelikož ona odeslala informaci včas. Přeprodejci je to pak jedno, kdy odešle oznámení o zrušení letu,  protože on není tím, kdo je za toto odpovědný a kdo pak má sáhnout do své kapsy a zaplatit kompenzaci…

  • Prodej codeshare letu, tedy prodej letu, který má marketingové označení jiné letecké společnosti než je skutečná operující letecká společnost (vlastník letadla, ve kterém letíte).
    Dopad na cestujícího: V případě, že letí cestující ze země nespadající pod evropskou regulaci, a zároveň letí s leteckou společností, která má taktéž sídlo mimo země spadající pod evropskou regulaci, pak v případě nekorektně proběhlého či zrušeného letu nemá cestující nárok na kompenzaci plynoucí z evropské regulace. Typickým příkladem je let z USA, kdy od přeprodejce je let prodán jako například let KLM, ale ve skutečnosti letíte například letadlem American Airlines – pak v případě problému nemá cestující nárok na žádnou kompenzaci.

Výše popsané situace jsou varováním z naší strany pro každého, kdo nakupuje letenky přes přeprodejce. Neříkáme, že tyto subjekty nemají existovat, nebo že mezi nimi nejsou spolehlivé subjekty, které se chovají vůči svým klientům zodpovědně. Jednoduchost vyhledávání různých možností spojení a kombinace různých leteckých společností po celém světě při plánování delších cest je bezesporu výhodou. Důrazně ale doporučujeme aby si každý zvážil výhody, ale zároveň i nevýhody nákupu přes třetí strany. Účelem tohoto článku je zvýšit povědomí o úskalích nákupu skrze přeprodejce, a pomoci tak cestujícím se správně rozhodnout.

Z našeho subjektivního pohledu a zkušeností s řešením problematických letů je vždy lepší nakoupit letenky přímo u letecké společnosti, protože pak není pochyb o tom, kdo je za co odpovědný. Zároveň i letecké společnosti pak mají mnohem více možností, jak svému cestujícímu oznámit změny a pomoci mu případně v problémových situacích. Nezřídka pak nákup letenek přímo u letecké společnosti vyjde levněji, než u přeprodejce, jelikož neplatíte marži daného přeprodejce…

V případě, kdy Vás postihlo zpoždění letu, zrušení letu nebo nestihnutí návazného letu a nevíte, zda máte nárok na kompenzaci či refundaci ceny letenek, nic neztratíte tím, že si u nás necháte prověřit Váš případný nárok. Pro vaši jistotu, zda nárok vznikl či nikoliv, zadejte Váš problémový let do našeho formuláře zde a my rádi Váš případ prověříme. 

23. 4. 2022 SkyCloud
Zpět na přehled článků