Běžnou praktikou leteckých společností je prodej více letenek, než je skutečný počet sedadel v letadle. Další možnou příčinou většího počtu cestujících, než je počet míst v letadle, je například spojení dvou letů do jednoho, vzhledem ke zrušení jiného letu v rámci dané letecké společnosti. Důvodů může být spousta. Výsledkem je ale stav, kdy je reálně na jeden konkrétní let více platících cestujících, než je míst v letadle. V tomto případě může letecká společnost odepřít nástup libovolnému počtu cestujících.
Za tento postup v rámci letů spadajících pod EU regulaci EC 261/2004 má cestující nárok na kompenzaci. U všech ostatních letů závisí na tom, zda daný dopravce má ve svých všeobecných podmínkách dánu možnost kompenzace, či mu to nařizuje legislativa země, kde má přepravce sídlo společnosti. Například na území USA toto upravuje federální zákon USA a veškeré letecké společnosti mající sídlo na území USA mají povinnost kompenzovat cestujícího za odepření nástupu.
Zpoždění (v cílové destinaci po případném přebookování a/nebo přesměrovaní)
Vzdálenost | Méňe než 2h | Od 2h do 3h | Od 3h do 4h | Více než 4h nebo let nebyl vůbec uskutečněn |
|
Méňe než 1500km | 0€ | 0€ | 250€ | 250€ | |
Odepření nástupu |
Od 1500 km do 3500km | 0€ | 0€ | 400€ | 400€ |
Více než 3500km | 0€ | 0€ | 300€ | 600€ | |
Stejně jako u všech jiných žádostí o kompenzace, i v případě odepření nástupu je třeba splnit vstupní podmínky pro možnost nárokovat odškodnění. Základní otázkou je, zda se jedná o let spadající do EU regulace EC 261/2004, či jsou jiné možnosti získání odškodnění. Následným krokem je určení maximální výše odškodnění dle vzdálenosti počáteční a cílové destinace. Dále je třeba splnit následující formální podmínky pro získání kompenzace:
- Cestující má potvrzenou rezervaci pro daný let
- Cestující se dostaví k přepravě včas – tedy buď v čase určeným dopravcem nebo nejdéle 45 minut před plánovaným časem odletu, pokud není čas dopravcem předem určen