Co si pohlídat při nákupu letenek!

Co hlídat při nákupu letenek. Co je codeshare let… Kde číhají úskalí v případě následných nárokování kompenzací za nekorektně proběhlé lety. S čím počítat a nebýt následně nemile překvapen. To vše se dočtete na řádcích níže...

Co si pohlídat při nákupu letenek!

Je velké množství článků, kde se vcelku detailně a správně popisuje, na co a kdy má cestující v letadle nárok v případě nekorektně proběhlých letů. Je dána doba zpoždění letu (3hodiny+) při které má cestující nárok na odškodnění. Je dáno kde se takové zpoždění počítá (cílová destinace). Je dána vzdálenost, při které má cestující nárok na konkrétní výši kompenzace (do 1500 km – 250EUR, v rozmezí 1501 km až 3500 km – 400EUR, nad 3501 km – 600EUR). A je také dáno na koho se Evropská regulace vztahuje (lety uvnitř EU, odlety z EU nebo lety operované společnostmi majícími sídlo v EU. Je to jasné a jednoduché…

Anebo není??

Jsou zde totiž úskalí, které neplynou ani tak ze samostatné legislativy, jako spíše z marketingových praktik prodejců letenek nebo z obchodních strategií leteckých společností. Které praktiky to jsou, co si při nákupu pohlídat, to Vám v následujících řádcích rádi vysvětlíme a ukážeme. Na obrázku níže, jsou reálné objednávky letů z Paříže do Kantonu v Číně a zpět. U všech tří letů dojde hypoteticky ke zpoždění delšímu než 3 hodiny. U jakých letů bude možné žádat o kompenzaci? Zkuste si odpovědět nejprve sami…

Let č.1

Rezervace 1.

Let č.2

Rezervace 2.

Let č.3

Rezervace 3.

 

Pokud jste odpověděli Let č.1 – ANO, Let č.2 ANO a Let č.3 NE, pak gratulujeme. Vy jste již protřelý mazák – palec od nás nahoru! Pro ty z Vás, kteří správnou odpověď nevěděli, nevěšte hlavu, zde je vysvětlení. Do budoucna už budete vědět, a to je účel tohoto článku. Jak jsme již výše zmínili, pro možnost nárokování kompenzace je jednou z hlavních podmínek místo odletu a letecká společnost, která daný let operuje.

Tedy v případě číslo jedna se jedná o odlet z Paříže, tedy z destinace v EU. V tomto případě, i když operuje daný let společnost China Southern Airlines, tak je podmínka splněna.

V případě letu číslo dva je odlet z Kantonu, tedy z destinace mimo EU, ale daný let operuje společnost Air France, která má sídlo v EU. Tedy i v tomto případě byla jedna z podmínek splněna a je zde tedy možné žádat o kompenzaci.

Ve třetím případě se opět jedná o odlet z Kantonu, tedy z destinace mimo EU, ale v tomto případě let operuje letecká společnost China Southern Airlines, tedy letecká společnost se sídlem mimo EU. V tomto případě nelze z pohledu evropské legislativy žádat kompenzaci (byť v případě legislativy Číny, zde možnost kompenzací je, nicméně to budeme popisovat v jednom z našich dalších článků) a získat tak náhradu za zpožděný let.

Proč se toto děje? Vysvětlení je v obchodním modelu, respektive v obchodních dohodách leteckých společností, s jinými leteckými společnostmi. Je to takzvané sdílení letů (codeshare), kdy daný let prodává pod svým marketingovým označením více leteckých společností. Dokonce nebývá nezvyklé, že jeden let je sdílen třeba čtyřmi či pěti leteckými společnostmi… Pěkně je to vidět právě na příkladu jedna, kdy v hlavičce objednávky je uvedena značka Air France, číslo letu je taktéž z číselné řady Air France (AF7760), ale let ve skutečnosti operuje společnost China Southern Airlines.

Náš tip: Víte o někom, kdo měl problém se svým letem či zavazdlem? Doporučte naše služby Vašim známým či přátelům a v případě následné úspěšné kompenzace od nás získáte za každého doporučeného klienta až 400 CZK.

 

Pokud tedy chcete mít jistotu, že v případě Vašeho nekorektně proběhlého letu, budete moci nárokovat případnou kompenzaci, vždy si před nákupem ověřte, zda je skutečně daný let operován evropským dopravcem. Popis, kdo operuje let by měl být vždy vidět, někdy je ale potřeba pozorně pročíst a informaci najít. Pokud si ale nejste jisti nebo nemůžete informaci dohledat, zavolejte na subjekt, který letenky prodává a zeptejte se. Zde jsou některé další příklady zobrazení:

 

Rezervace 4

 

Rezervace 5

 

Rezervace 6

 

Poslední moment, kdy před letem na 100 % zjistíte, kdo let operuje, je okamžik, kdy nastupujete do letadla a vidíte nápis na letadle. To už je ale bohužel pozdě :).

Pokud jste měli let, který byl zpožděn a vy si nejste jisti, kým byl let operován, či máte jiné pochybnosti o možnostech kompenzací, můžete kdykoliv svůj let zdarma a nezávazně ověřit v našem formuláři zde. Náš zkušený tým ClaimCloud Vám v tomto směru rád sdělí, zda je možné získat kompenzace za zpoždění letu, kompenzace za zrušený let či kompenzace za ztracené zavazadlo.

8. 11. 2017 Marek Lorenc
Späť na prehľad článkov