Záludnosti rezervací

Co hlídat při nákupu letenek – část druhá… V nedávném článku jsme rozebrali, co je to codeshare let a jak jej na letenkách odhalíme… V tomto článku Vám přiblížíme problematiku prodejů samostatných a vícečetných letenek – tedy návazných letů. Opět se pokusíme jednoduše vysvětlit s čím počítat a co by Vás naopak nemělo překvapit v případě následného poptání letecké společnosti o svou kompenzaci…

Záludnosti rezervací

V dnešní době existuje nepřeberné množství prodejních míst, kde se dají zakoupit letenky. Od samotných leteckých společností na vlastních internetových stránkách, přes velké internetové prodejce jako jsou u nás například známá Letuška, na Slovensku Pelikán nebo celosvětově známé kiwi.com, až po různé cestovní agentury či cestovní kanceláře nebo defacto jedince, kteří si udělali internetové stránky doma „na koleni“. V tomto směru se pod hesly „nejlevnější“, „nejvýhodnější“, „nejakčnější“ a další nej, nej, nej dají zakoupit letenky na stovkách různých míst.

Nicméně, je toto vlastně špatně?  Pokud odhlédneme od podvodných či pochybných subjektů, pak na tom nic špatného není. Velké množství prodejních míst pomáhá konkurenčnímu prostředí, které tlačí ceny dolů, každý si může vybrat dle svých preferencí místo, které je mu bližší nebo kde nabízí nejvhodnější benefit pro toho či onoho klienta. Říkáte si, v čem je tedy problém, když zde čtete, že vše má samá pozitiva? Je to jednoduché, každá mince má dvě strany. Za všemi těmi NEJ se totiž skrývají ALE, které byste si měli v případě nákupu dobře zvážit. Jaké ALE to jsou, se Vám pokusíme v následujících řádcích vysvětlit.

První velké ALE se skrývá v čísle rezervace letenky neboli PNR kódu (Passenger Name Record). V tomto čísle/kódu je zaevidován itinerář letu či více letů, které se váží k danému cestujícímu. V praxi to tedy může znamenat, že pod jedním rezervačním číslem nemusí být pouze jeden let, ale může jich být mnohem více. A v této napohled bezvýznamné maličkosti, se skrývá jedna z nejproblematičtějších oblastí v rámci nárokování pozdějších kompenzací. Jedna rezervace se totiž rovná jedné letence a tím pádem ten let nebo ty lety, které jsou na jedné letence se následně posuzují z pohledu platnosti evropské regulace či nikoliv.  Nejlépe si to předvedeme na následujících příkladech:

 

Zde je názorně vidět, že pokud jsou lety pod jednou rezervací (viz příklad 1), pak se bere vše jako jeden let. Tedy v tomto případě let začal v destinaci EU v Praze a skončil v cílové destinaci v Atlantě se tří hodinovým zpožděním – obě základní podmínky pro požádání o kompenzace tedy byly splněny. Oproti tomu v druhém případě (viz příklad 2), všechny lety mají své číslo rezervace, tedy jedná se o tři samostatné lety. V tomto případě tedy zpoždění vzniklo na letu z Miami do Atlanty, kdy v cílové destinaci sice byly tři hodiny zpoždění, ale odletové místo bylo mimo EU (Miami) a s leteckou společností, která nemá sídlo v EU. Jedna ze základních podmínek tedy splněna nebyla a není možné o kompenzaci žádat. Naše doporučení je, vždy si zkontrolujte svou rezervaci a velmi dobře si zvažte, zda ušetřených pár korun, Vám stojí za to, že přijdete o případnou možnost kompenzace za zpoždění letu.

Druhé velké ALE, na které je třeba si dávat pozor, se týká přestupních časů, které máte k dispozici. Pokud si zakoupíte letenku, kdy na přestup máte krátký časový úsek, velmi jednoduše se stane, že svůj návazný spoj nestihnete. Stačí pak zpoždění v rámci desítek minut a nepříjemnost je na světě. V případě jedné rezervace pak budete „pouze“ čekat v lepším případě pár hodin, v horším přes noc na další spoj, protože letecká společnost je v tomto případě povinna Vás dopravit do cílové destinace. Získání případné kompenzace pak bude ale i tak dost náročné.  V případě, že ale budete mít své lety rozděleny pod více rezervací, pak to, že nestihnete svůj let díky krátkému přestupnímu času, bude znamenat, že si budete muset koupit na své náklady novou letenku a na získání kompenzace za zmeškání návazujícího letu můžete zapomenout úplně… Doporučujeme si tedy zjistit doporučený čas na přestup (můžete zavolat na infolinku letecké společnosti) a zakoupit si takový typ spojení, který Vám dá dostatek času na to, abyste v klidu stihli své letadlo, než abyste pak utratili o tisíce korun více a trávili hodiny svého času na letišti namísto na místě, kam jste se chystali. 

Náš tip: Víte o někom, kdo měl problém se svým letem či zavazdlem? Doporučte naše služby Vašim známým či přátelům a v případě následné úspěšné kompenzace od nás získáte za každého doporučeného klienta až 400 CZK.

 

Nejbezpečnější způsob nákupu letenky s větším počtem letů je skrze samotnou leteckou společnost. Vůbec nejlepší pak je, mít i veškeré lety operovány jedním dopravcem. Vždy se pak o Vás musí postarat a u případného nároku na kompenzaci, se pak nemá moc možností z povinnosti vykroutit. Druhým relativně bezpečným způsobem je nákup u důvěryhodného prodejce, který vše viditelně označí nebo alespoň dává určité garance v případech, které jsme popsali. Nejméně bezpečné je pak nakupovat u prodejců, kde je hlavním faktorem cena na úkor kvality a transparentnosti. Když už si nebudete jisti, ale nabídka se Vám zdá lákavá, pročtěte si recenze o daném prodejci a zkuste zjistit, jak se v případných reklamací chová.


Pokud se Vám i přes naše rady stalo, že jste nestihli svůj návazný spoj a rádi byste zjistili, zda máte nárok na získání kompenzace za zpoždění letu , Váš případ náš tým ClaimCloud pro Vás zdarma ověří a dá další info, jak postupovat.

22. 11. 2017 Marek Lorenc
Späť na prehľad článkov