Špatné počasí – kdy je nárok na kompenzace za zpoždění letu ?

Update: Máme tu podzim, za dveřmi zimu a s tímto obdobím jde ruku v ruce každoroční ne příliš příznivé počasí. A vzhledem k tomu, že počasí je častým důvodem zamítnutí nároků od leteckých společností na kompenzace zákazníkům za zpožděný let či zrušený let, dáme Vám v tomto článku více nahlédnout do možností kompenzování a řekneme Vám, jak to s tím počasím vlastně ve skutečnosti je…

Špatné počasí – kdy je nárok na kompenzace za zpoždění letu ?

Začneme základní otázkou. Je vliv nepříznivého počasí na let mimořádnou okolností nebo se pouze letecká společnost za tuto výmluvu schovává? Odpověď zní: ANO i NE… Musí nebo nemusí tedy letecká společnost v případě nepříznivého počasí vyplatit kompenzaci za zpožděný či zrušený let? Odpověď zní: MUSÍ, ale také NEMUSÍ… Moc jsme Vám asi nepomohli, že?

Ono totiž jak to tak bývá, nic není černobílé a ani v tomto případě tomu tak není. Kouzlo totiž není v otázce, zda JE či NENÍ nepříznivé počasí mimořádnou okolností. Správnou otázkou je: KDY, případně na jak DLOUHO ovlivnilo let nepříznivé počasí! Nejlépe bude vše vidět na následujících dvou konkrétních případech:

Případ 1

Panu Marek měl zpožděný let o 3 hodiny z Londýna do Prahy. Následně řekli panu Markovi, že do letadla uhodil blesk, a proto bylo zpoždění. Jednalo se tedy o mimořádnou okolnost a na kompenzaci cestující nemá nárok. Překvapivě pan Marek měl ale na letišti v Londýně slunečno a o žádné bouřce nemohla být ani řeč. No a jak nás ve škole učili, kde není bouřka, těžko se hledají blesky… Střílela si tedy letecká společnost v tomto případě z cestujícího a snažila se nejapně vymluvit?

V tomto případě, tomu tak nebylo. Po detailnějším zkoumání okolností letu vyplynulo, že letadlo, které mělo nabrat pana Marka v Londýně, při startu z Prahy opravdu utrpělo zásah bleskem a následně, vzhledem k bezpečnostním opatřením muselo být letadlo v Londýně prohlédnuto a opraveno technikem. Celá tato procedura následně vyústila v tříhodinové zpoždění letu pan Marka. Vzhledem k tomu, že se jednalo o okolnost, které nemohla letecká společnost nijak předejít, kompenzace za zpoždění letu nebyla dosažitelná.

Případ 2

Panu Petrovi při odletu z Madridu zpozdili let taktéž z důvodu nepříznivého počasí. Následná žádost o kompenzaci byla později zamítnuta s odůvodněním vysokého nárazové větru a ovlivnění všech letadel v Madridu. Pan Petr tento stav potvrdil, a to i s informací, že bylo více letadel v tomto směru zpožděno, což viděl na odletové tabuli. Přesto zkusil štěstí a chtěl tento let nárokovat z pohledu získání kompenzace za zpožděný let. Jak to nakonec dopadlo?

Panu Petrovi letecká společnost nakonec přiznala náhradu a vyplatila mu plných 400EUR tedy více než 10.000 CZK. Při důkladném prověření letu a stavu na letišti v Madridu, totiž vyšlo najevo, že zhoršené povětrnostní podmínky opravdu byly, a opravdu ovlivnily většinu letů na letišti. Vyšlo ale také najevo, že tento nárazový vítr byl po dobu zhruba 30 minut a následně všechna letadla odlétla sice se zpožděním, ale v řádu desítek minut, nikoliv v řádu hodin. Dalším a za to zásadnějším faktorem, který konkrétní let pana Petra ovlivnil, byla technická závada, která musela být odstraněna. V tomto případě tedy letecká společnost schovávala skutečný důvod zpoždění za nepřízeň počasí a chtěla se tak vyhnout povinnosti kompenzovat panu Petrovi jeho zpožděný let.

Co je tedy třeba pro úspěšnou kompenzaci, a hlavně pro objektivní zhodnocení situace, zjistit či udělat? Zde jdou naše rady:

  • Zjistěte si co nejvíce informací již na letišti v okamžiku, kdy se Váš let zpožďuje. Obvykle na místě zjistíte nejvíce podstatných informací! Když už musíte čekat v letištní hale, dojděte si za zastoupením letecké společnosti a nechte si napsat minimálně potvrzení o délce zpoždění, ideálně i s důvodem zpoždění.
  • Vyfoťte si odletové tabule, je zde vidět, zda se problém týká jen jedné nebo více leteckých společností nebo také v jaké délce jsou letadla v průměru zpožděna
  • Při samotném nárokování kompenzace, nenechte se odradit prvním zamítnutím, zvláště když není specifikováno, z jakého důvodu je zamítnuto
  • Pokud neuspějete sami, nechte si zdarma a nezávazně námi let posoudit. V horším případě bude pouze potvrzeno to, že letecká společnost platit nemusí. V lepším získáte své peníze. Jednoduše řečeno, s námi nemáte co ztratit

Stala se Vám situace, kdy si nejste jistí zda máte nárok na kompenzaci či nikoliv? Zadejte nezávazně svůj let do našeho formuláře zde a nechte si nezávazně ověřit Váš případ zdarma naším profesionálním týmem ClaimCloud.

 

20. 11. 2017 Marek Lorenc
Späť na prehľad článkov