5 nejčastějších chyb, které cestující dělají při reklamaci zpoždění letu

Každý rok se miliony cestujících po celém světě potýkají se zpožděnými nebo zrušenými lety. Přitom má podle evropského nařízení 261/2004 nárok na kompenzaci až 600 eur každý, kdo dorazí do cíle s více než 3hodinovým zpožděním. Proč tedy pouze 5-10 % cestujících úspěšně získá kompenzaci při vlastním pokusu o reklamaci? Odpověď je jednoduchá: dělají zásadní chyby, které jim znemožňují úspěšné vymáhání nároků. Na základě naší 8leté praxe a tisíců vyřízených případů jsme identifikovali 5 nejčastějších chyb, kterých se cestující dopouštějí.

5 nejčastějších chyb, které cestující dělají při reklamaci zpoždění letu

1. Nevědí přesně, na co mají nárok

Chyba: Cestující si často myslí, že kompenzace se vztahuje pouze na lety v rámci EU nebo že musí letět s evropskou leteckou společností.

Realita: Nařízení 261/2004 se vztahuje na:

  • Všechny lety odlétající z EU (bez ohledu na národnost letecké společnosti)
  • Lety přilétající do EU s evropskou leteckou společností
  • Kompenzace činí 250-600 eur podle vzdálenosti letu

Správný postup: Před reklamací si ověřte, zda váš let spadá pod evropské nařízení. Například let Turkish Airlines z Istanbulu do Prahy vám nárok na kompenzaci nezajistí, ale opačný směr ano.

2. Přijímají první odmítnutí letecké společnosti

Chyba: 90 % cestujících se vzdá po prvním zamítavém emailu od letecké společnosti.

Realita: Letecké společnosti systematicky odmítají oprávněné nároky v naději, že se cestující vzdají. Používají standardní fráze jako "výjimečné okolnosti" nebo "technické problémy mimo naši kontrolu" i v případech, kdy jde o běžné provozní problémy.

Správný postup: První odmítnutí berte pouze jako začátek vyjednávání. Požadujte konkrétní důkazy o výjimečných okolnostech a detailní vysvětlení příčiny zpoždění.

3. Nemají dostatečnou dokumentaci

Chyba: Cestující si neuchovávají nebo nedostatečně dokumentují důležité informace o letu.

Co potřebujete:

  • Palubní vstupenky (fyzické i elektronické)
  • Potvrzení o rezervaci
  • Fotografie informačních tabulí na letišti
  • Účtenky za dodatečné výdaje (jídlo, ubytování, transport)
  • Komunikaci s leteckou společností

Správný postup: Dokumentujte vše již na letišti. Vyfotografujte informační tabule s důvodem zpoždění, uschovejte si všechny účtenky a pořiďte si písemné potvrzení od letecké společnosti o příčině problému.

4. Nevyužívají všechny dostupné nástroje

Chyba: Cestující spoléhají pouze na informace od letecké společnosti a neověřují si skutečné příčiny zpoždění.

Realita: Letecké společnosti často lžou o skutečných příčinách zpoždění. Například tvrdí, že šlo o "technické problémy", přitom skutečnou příčinou bylo pozdní přistavení letadla z předchozího letu.

Správný postup: Využijte veřejně dostupné databáze letů (FlightRadar24, FlightAware) k ověření skutečných příčin. Zkontrolujte počasí v den letu a zjistěte historii konkrétního letadla.

5. Nevědí o promlčecích lhůtách a procesních pravidlech

Chyba: Cestující si myslí, že mají neomezeně času na podání reklamace, nebo neznají správný postup.

Realita: Promlčecí lhůty se liší podle zemí:

  • Česká republika: 3 roky
  • Německo: 3 roky
  • Velká Británie: 6 let
  • Španělsko: 5 let

Správný postup: Reklamujte co nejdříve po letu. Nejprve kontaktujte leteckou společnost přímo, teprve poté se obracejte na národní úřady nebo soudy.

Proč je úspěšnost individuálních reklamací tak nízká?

Statistiky jsou neúprosné: zatímco jednotlivci dosahují úspěšnosti pouze 5-10 %, profesionální společnosti jako ClaimCloud mají úspěšnost 95 %. Důvod je jednoduchý:

  • Znalost právních postupů: Víme přesně, jak argumentovat a které důkazy předložit
  • Přístup k databázím: Používáme 10 různých API pro analýzu příčin zpoždění
  • Vytrvalost: Nevzdáváme se po prvním odmítnutí
  • Právní tým: V případě potřeby dokážeme jít až k soudu

Co dělat, když jste už udělali tyto chyby?

Není pozdě! I když jste v minulosti neúspěšně reklamovali zpoždění letu, stále můžete:

  1. Znovu podat reklamaci s lepší argumentací a dokumentací
  2. Obrátit se na profesionály, kteří mají zkušenosti s podobnými případy
  3. Využít právní cestu, pokud je váš nárok oprávněný

Pamatujte: letecké společnosti počítají s tím, že se většina cestujících vzdá. Nebuďte součástí této statistiky.

 

Potřebujete pomoc s reklamací zpoždění letu? Naši experti vyřídí celý proces za vás. Platíte pouze v případě úspěchu - bez rizika, bez starostí. Kontaktujte nás ještě dnes na claimcloud.cz.

26. 8. 2025 Petr
Zpět na přehled článků