Kompenzace za zpožděný let – co je mimořádná okolnost a kdy vzniká nárok na kompenzaci

Kompenzace za zpožděný let. Kdy je možné ji získat, jak jsou definované mimořádné okolnosti. Spadá do mimořádných okolností špatné počasí, technická závada, omezení letů z důvodu stávek či koronaviru? Detailně popsáno je vše v našem článku níže.

Kompenzace za zpožděný let – co je mimořádná okolnost a kdy vzniká nárok na kompenzaci

Zpožděný let není nic hrozného v případě, kdy se jedná o pár minut oproti původně plánovanému plánu. Pokud je ale zpoždění letu v řádu hodin, již může toto neplánované zdržení zásadně nabourat vaše plány. Když se k tomu ještě přidá možný posun letu přes noc nebo nestihnutí návazného letu, pak jsou vaše plány narušeny s jistotou. Pro tyto situace je možné následně nárokovat kompenzaci za zpožděný let u letecké společnosti dle platných podmínek, které upravuje legislativa EC261.

Pro získání kompenzace za zpožděný let je nutné splnit dvě základní podmínky. První – mít zpožděný let v cílové destinaci vyšší než tři hodiny. Druhou – zpoždění nesmí být způsobeno mimořádnými okolnostmi. A na toto se většinou letecké společnosti vymlouvají, a snaží se tak vyhnout placení kompenzace, na kterou má cestující nárok. Zde je základní přehled situací, kde popisujeme zda se jedná o mimořádnou okolnost, či nikoliv.

Přehled situací, kdy se jedná o mimořádnou okolnost:

Technická závada s charakterem výrobní vady

  • Výrobní vadu musí potvrdit výrobce. V nedávné době se jednalo například o výrobní vady na motorech Rolls-Royce (zasažena významně například letecká společnost Norwegian)

Zásah letounu bleskem

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit

Zásah letounu ptactvem

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit

Nepříznivé počasí

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit. V nejčastějších případech se jedná o mlhu, sníh, silný nárazový vítr, mrznoucí déšť, led.

Stávka třetích stran

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit vzhledem k faktu, že stávka byla organizována třetí stranou a stávky se neúčastnili zaměstnanci letecké společnosti.

Omezení letového provozu z důvodu kapacit dohledových a řídících center letového provozu

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit

Přesměrování letadla na jiné letiště z důvodu omezení letového provozu na cílovém letišti

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit. Toto je i v případě, kdy se kapitán letadla rozhodne přesměrovat letadlo na jiné letiště z důvodu nebezpečných podmínek pro bezpečné přistání vzhledem k počasí.

Uzavření letiště či zrušení letů z důvodů bezpečnostních rizik (sopka, politická nestabilita, teroristický útok, zdravotní bezpečnostní riziko – případ aktuálních omezení v rámci šíření epidemie koronaviru)

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit. Většinou se jedná o dočasné uzavření letiště nebo rozhodnutí vlády dané země

Zpoždění letu z důvodu omezení provozu pracovníků letiště (pomalý boarding, bezpečnostní prohlídka cestujících, apod).

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit.

Poškození pneumatiky od předmětů na dráze

  • Jedná se o situaci, které nemohla letecká společnost předejít, ani ji ovlivnit.

Nedostatek posádky na cizím letišti

  • Jedná se zejména o situace, kdy byly vyčerpány hodiny pro možnost letu posádky z důvodu předchozí mimořádné okolnosti nebo z důvodu nemoci posádky

Zrušení nebo změna letu, kterou letecká společnost oznámí cestujícímu více než čtrnáct dní před plánovaným odletem

 

Přehled situací, kdy se NEjedná o mimořádnou okolnost:

Technická závada běžná provozu letu

  • Jedná se o většinu technických závad, které nenesou charakter výrobní závady

Poškození/ prasknutí pneumatiky běžným opotřebením

Pozdní uvolnění letounu z údržby nebo běžná prohlídka letounu

Nedostatek posádky na domovském letišti

Jakékoliv pochybení zaměstnanců letecké společnosti a tím zpoždění daného letadla

Neoznámení zrušení letu leteckou společností cestujícímu více než čtrnáct dní před plánovaným odletem (vztahuje se i na přeprodejce leteckých společností, tedy například cestovní kanceláře, cestovní agentury apod.)

Poškození letadla handlingovým partnerem letecké společnosti – například poškození letadla při přistavení schodů či vozíku pro vykládku či nakládku zavazadel

 

Přehled situací, kdy doposud není přesně určeno, zda se jedná o mimořádnou okolnost či nikoliv:

Stávka, které se aktivně účastní zaměstnanci letecké společnosti

  • Na začátku roku 2019 bylo rozhodnuto místními soudními rozsudky, že toto pod mimořádnou okolnost nespadá a letecká společnost je povinna kompenzovat. Následně v druhé polovině roku nicméně společnost Ryanair uspěla v rámci dalších soudních rozsudků s jejich obhajobou a dle těchto rozsudků byla zproštěna nutnosti platit. Aktuálně probíhají soudní jednání na úrovni Evropského soudu, kdy by se mělo definitivně rozhodnout, zda tato situace spadá pod mimořádnou okolnost či nikoliv. Do té doby veškeré platby v rámci dané situace letecké společnosti nevyplácí.

 

Pro to, aby bylo možné získat kompenzaci za zpožděný let nebo zrušený let, je třeba vždy zjistit o jakou událost se jedná. V tomto směru, pokud jste měli zpožděný let nad tři hodiny a nejste si jistí, jaký byl důvod zpoždění, neváhejte nám Váš let zadat do našeho formuláře zde a naši odborníci prověřit veškeré okolnosti Vašeho letu. Následně Vám dáme vědět, zda nárok na kompenzaci z našeho pohledu za zpožděný let vznikl či nikoliv. Pokud ano, rádi se vaší žádosti ujmeme, vše s leteckou společností odkomunikujeme a získáme Vám až 600 EUR na osobu.

V případě, že se teprve chystáte na cestu letadlem, nestresujte se s případnými problémy, které Vás mohou čekat na cestě a nezapomeňte si zdarma zaregistrovat Váš budoucí let. Buďte si tak jistí, že Vám případná kompenzace za zpožděný nebo zrušený let neuteče. Doposud jsme pohlídali více než 5 tisíc letů našich klientů, a to zcela zdarma.  V případě, že máte zájem o hlídání budoucího letů včetně získání kompenzace ve výši až 600 EUR na osobu bez jakékoliv spoluúčasti, pak si nezapomeňte zakoupit naši unikátní službu SMART ASISTENT a to dle Vaší preference buď na měsíc či na celý rok. V rámci zvoleného období pak budete mít naše služby kompletně zdarma, a to na neomezený počet letů.

16. 3. 2020 ClaimCloud
Zpět na přehled článků