Připravte se na letní sezonu - z pohledu zpožďování či rušení letů, zřejmě nejhorší za posledních dvacet let...

Díky uzemnění letadel Boeing 737-MAX a blížící se sezóně, stále více letu je přesouváno či rušeno. Vzhledem k nadcházejícímu nejkrizovějšímu času pro letecké společnosti se očekávají masivní problémy v rámci zpoždění či rušení letů. Tato zpoždění či rušení se týkají nebo budou týkat jak linkových, tak i charterových letů. Jak je to v těchto případech s nárokem na kompenzaci?

Připravte se na letní sezonu - z pohledu zpožďování či rušení letů, zřejmě nejhorší za posledních dvacet let...

Dovolenková sezóna již skutečně klepe na dveře. Za zhruba týden se naplno spustí kolotoč charterových letů s rodinami, které po ukončení školního roku chtějí trávit týden či více někde u moře a užívat si tak zaslouženého volna. Nejoblíbenější destinace posledních sezón v rámci letecké dopravy jsou Egypt, Tunis, Řecko či Turecko.

Období léta bývá obecně největší zatěžkávací zkouškou pro letecké společnosti, kdy je veškerá kapacita letadel napjatá na maximální únosnou mez z důvodu, aby se zvládlo letecky přepravit co nejvíce cestujících. V tomto směru mnohdy i banální situace a zpoždění jednoho letadla způsobuje lavinový efekt a řetězení zpoždění dalších letů. V horším případě, kdy dojde k závadě na jednom, čí více letadlech, není nic neobvyklého, že jsou zpožděny lety v řádech i desítek hodin a letecký přepravce hledá volnou kapacitu letadel, kde se jen dá.

Již tak krizový a napjatý stav bude toto léto dramaticky zhoršovat zásadní nedostatek letadel Boeing 737-MAX, které byly uzemněny v jarních měsících (psali jsme zde: https://claimcloud.cz/cs/blog/sest-zakladnich-otazek-a-odpovedi-k-uzemneni-boeingu-737-max-a-moznostem-kompenzaci). Zároveň vývoj okolo znovuuvedení do provozu těchto letadel není příliš pozitivní a zatím se nejpravděpodobněji jeví nasazení nejdříve v září, což bohužel letní sezoně nijak nepomůže.

Vzhledem k tomu, že v Evropě chybí více než 50 letadel, které provozovaly letecké společnosti Norwegian Air (18), TUI Group (15), Smartwings (7), Iceland Air (5), LOT Airlines (5) a Air Italy (3) (k tomuto výčtu je ještě třeba přidat i letecké společnosti, které významně ovlivňují lety v Evropě, tedy například Turkish Airlines (11) či Flydubai (11)), bude situace zřejmě dosti dramatická. Pro Českou a Slovenskou Republiku je nejzásadnější dopad na leteckou společnost SmartWings (dříve Travel Service) a ČSA, které chybí jak aktuálně uzemněných 7 letadel, tak chybí i nové stroje, které měly dorazit a posílit celkový počet letadel v rámci daných společností.

Přestože bezesporu nelze upřít snahu SmartWings a ČSA situaci řešit zapůjčováním jiných letadel, aby byly dopady co nejmenší, vzhledem k počtu chybějících letadel, počet plánovaných linek prostě udržet nelze. Již nyní tedy probíhá velké množství posouvání času odletů či příletů, změny odletových či příletových destinací, nebo dochází k rušení letů. Co se bude dít v letních měsících, pokud dojde k technické závadě či jinému problému s letadly se dá jen těžko odhadnout.